Alla inlägg den 11 september 2009

Av Carl - 11 september 2009 16:23

Så här i höst tider är det populärt med äppelkakor. Här på tomten finns ett stort äppelträd med massor med fina och goda äpplen. Mormor och jag gjorde en äppelkaka i dag, inte vilken äppelkaka som helst utan kanske världens godaste! Jag har ätit en stor bit med vaniljsås till. Om du blir sugen, här kommer receptet:


5-6 äpplen, ugn 175 gr


Pajdeg:

2dl havregryn

2dl mjöl

1dl socker

2tsk bakpulver

125gr smör


Fyllning:

Äpplena skalas och RIVS

3 ägg

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

2 dl creme freche

1 dl hackad sötmandel eller nötkärnor

2 tsk kanel


Ställ pajdegen i kylen i 30 min.

Förgrädda pajen i mitten av ugnen i 10 min. Bred ut dom rivna äpplena. Vispa ihop fyllningen och rör sedan ner créme fraichen i den. Strö över nötterna och på med kanel.

Grädda i 40 min.


Vaniljsås eller glass är gott till.

Varning!!! Kakan är beroendeframkallande men vill bara ha en bit till.

Kram Carl

Av Carl - 11 september 2009 10:32

Rider på en drake  

Som jag skrev igår så åkte vi iväg och shoppade i Birsta. Dagen fynd: Ett stort lejon, en tigen, en krokodil, en hel bondgård med djur, linnen och pyjamaser. Jag gillar verkligen djur och lilla geten fick stå på bordet bredvid sängen hela natten och vänta på mig tills jag vaknade. Morfar är så snäll, han rullade runt med mig i vagnen medans mamma och mormor sprang runt och tittade och handlade i affärerna. Innan vi åkte hem gick vi till Barnens hus och jag blev helt galen!! Det var leksaker överallt och massor med knappar att trycka på. En brandbil som tjöt, en hund som skällde och bilar som tutade. Jag klämde och kände på allt! Finast av allt var en häst som var så stor så att jag kunde sitta på den. Om man tryckte på hästens öra gnäggade hästen. 

Bilden i dag är från Sundsvall. Det finns massor med drakar runt hela stan och alla ser olika ut. Dom ser lite läskiga ut men dom är inte farliga.

I dag ska morfar åka till Jämtland och jaga älg. Morfar har visat mig en bild på hur en älg ser ut. Älgen såg rolig ut!

Kram från Carl


Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards