Alla inlägg under mars 2010

Av Carl - 14 mars 2010 08:30

      

Bada, bada!! Det säger jag hela tiden nu och jag tycker det är så kul. Det är väl bara en tidsfråga innan jag får min första kallsup. Vi har inget klor i vattnet som det är i dom flesta andra pooler. Vi har ett nytt system från ett företag som heter Pura pool och jag är så nöjd med det. Det är som att simma runt i ett stort badkar med absolut rent vatten i. Ingen tjej behöver vara orolig att bli grön i håret när dom badar här. Fiskarna verkar trivas i sitt vatten också, ingen har dött än så länge. Na vill att vi ska ha stora karpar i ovansidan av vattenfallet. Jag tror inte att mamma är så svårövertalad att skaffa det. När jag blir stor kommer jag också att vara som en fisk i vattnet!

Kram från Carl

Av Carl - 13 mars 2010 10:07

  

I dag har Na, mamma och jag varit till hotellet och hämtat mina fina fiskar. Vet ni hur snabba fiskar kan vara när dom vill det? Jisses, fiskarna fullkomligt flög fram i vattnet. Na klättrade runt på dammens kant och hovade in fisk efter fisk. Jag sprang runt och pekade på fiskarna och försökte fånga dom med min hink. Phu, det blev varmare och varmare och svetten rann. Hårt jobb men tillslut hade vi fått tag på alla fiskarna. Det var många små bebis fiskar som jag inte hade sett tidigare. Någon fisk har alltså fått barn. Vi tog med fiskarna i en hink och i en balja och körde upp till huset. Na hade baljan i knät och mamma körde så sakta som möjligt. I ett gupp skumpade vattnet över och Na´s kläder blev blöta. Här i Thailand blir man inte arg när något sådant händer utan då skrattar man bara åt saken. Himla kul inställning tycker jag! Fiskarna har vi nu i vårat vattenfall. Hoppas att dom kommer att trivas där och att dom inte ligger och flyter i morgonbitti när jag kliver upp och ska mata dom. Pappa var först skepptisk till vår ideé att ta hit mina fiskar men nu tycker han att det blev jätte fint. Han säger att det ser ut som en oas. Vi hängde dit alla våra orcideér också. Förut hängde dom vid uteplatsen men där blåser det lite och dom verkar inte trivas där. Vid vattenfallet är det så gott som vindstilla och fuktigt. Hotellet har nu inga fiskar, inga katter och ALLA leksaker inklusive bollar och luftmadrasser var bortplockade. Det såg tomt ut, tycker jag.

Kram från Carl

Av Carl - 8 mars 2010 04:27

    

Kolla så modig jag har blivit! Nu vågar jag hoppa från kanten ner till någon som tar emot mig i vattnet. När jag var liten var jag en badkruka men nu är jag som en fisk i vattnet. När vi bodde på hotellet badade vi sällan i poolen men nu badar vi varje dag. På bilderna i dag badar jag med Jakob. När Jakob lyfte upp mig i luften tjöt jag av skratt och det pirrade i magen. Det är så kul när Jakob och Melina busar med mig. Jag älskar att skratta! Jag springer bredvid poolen och säger: bada, bada, bada. Jag tycker mer om att bada i badkar än att duscha också. När mamma säger att nu ska vi duscha, då säger jag: bada, bada.    

Jag kan även säga mommo och fammoj. Morfar övar jag fortfarande på att säga. När jag ska säga morfar så blir det moppa men snart kan jag även säga morfar eller kanske blir det moffa. Jag övar varje dag på att prata men det tar lite tid att komma igång men jag förstår allt.

Nu ska jag bada, bada!

Kram från Carl 

Av Carl - 7 mars 2010 15:38

    

iiiiii, hjääälp!!! Skrek Melina från balkongen och hoppade upp på solstolen. Pappa, mamma, Dong och jag var vid poolen och vi frågade vad det var. En ödla som ser ut som en krokodil! skrek Melina. Vi gick upp och tittade. Från gardinen ner på golvet hoppade en ödla och Melina skrek: den får inte komma in i rummet!! Dong gick iväg och hämtade en av bygg gubbarna som tog en plastpåse på handen och fångade snabbt upp ödlan. Till alla djurvänner vill jag tala om att ödlan släpptes ut en bit från huset och var inte skadad. Melina andades ut och drog igen balkongdörrarna med en smäll och sa: inga fler ödlor, tack!

Jag tyckte det var enormt spännande och fantiserade om att det var jag som fångade krokodilen och blev en hjälte!

Kram från Carl

Av Carl - 6 mars 2010 08:37

  

Det här är den sista bilden som mamma tog på mig och Tiger-Kling. En spontan bild som visar hur snälla mina katter Klang-Singa och Kling-Tiger är. Ända sedan mamma och jag skaffade katterna har jag burit runt och kramats med dom varje dag. Inte en enda gång har katterna bitit eller klöst mig. När min nanny Na berättade för mig och mamma att katterna var utslängda från hotellet blev vi enormt besvikna och ledsna. Anledningen att katterna blev portade från hotellet var att några få lägenhetsägare som bor på hotellet några veckor om året klagat att det bodde två katter på området. Dom sa att dom bajsade. Vad lägenhetsägarna inte visste var att mina katter går på kattlådan när dom är nödiga. En gång när dörren hem till oss var stängd såg jag att en av katterna kissade på gruset bredvid vägen. Mina katter skulle aldrig kissa eller bajsa på stengolvet på hotellområdet. Jag antar att om det stämmer att någon sett kattbajs så är det någon av vildkatterna som lagt en kabel. Mamma och jag har varit och hälsat på Kling och Klang (Singa och Tiger) på campen där dom bor nu. Kling och Klang sov när vi kom men vaknade när dom hörde min röst. Jag hade den ena katten i mitt knä länge och ville inte släppa den när det var dags att åka. Jag grät och skrek när mamma tog katten ifrån mig och satte mig i bilden. Varför måste jag skiljas från mina älsklingar? Nu bor mina katterna hos ett par som uppskattar och tar väl hand om dom. Det känns bra för mig att veta att Kling och Klang har fått ett bra hem. Det är mycket bättre än att dom skulle bo på hotellet där det finns personer som inte förstår hur bra det är att ha två små poliser som håller koll på området. Jag har helt tappat insperationen för hotellet. Meningen var att mamma och jag skulle totalrenovera vår lägenhet som vi har kvar på hotellet, men nu har jag tappat lusten. Varför skulle jag slösa med vår tid och pappas pengar på det? Jag ska enbart engagera mig i vårt hus och få det så fint som möjligt i stället.

Jag är verkligen glad att det har gått så bra för mina katter och att dom nu har ett kärleksfullt hem. Det blev ett lyckligt slut på en så tråkig historia.

Kram från Carl

Av Carl - 5 mars 2010 05:35

                

Så här har jag det tre dagar i veckan, fyra timmar om dagen. Inte illa va´? Duktiga fröknar, fina lokaler och jätte snälla kompisar. Sen har jag ju Moana också...hon är min favorit. Vi sitter oftast bredvid varandra och pratar mycket. Moana´s mamma pratar franska och hennes pappa pratar engelska. Jag förstår svenska och thai. Engelska förstår jag mer och mer av. Moana och jag har ett hemligt språk som bara vi förstår. Det låter som en mix av alla våra gemensamma språk. Skolan eller nursery som det egentligen heter börjar kl 08.00 på morgonen och ibland tar det tid att vakna. Det är svårt att kliva upp när det inte är riktigt ljust ute. Jag har hört att i Sverige där jag bor på sommaren är det mörkt nästan hela vintern. Här blir det ljust precis när jag kliver upp och då blir jag genast mycket piggare. När mamma säger: Carl, vi ska åka till skolan, då blir jag glad och skyndar mig upp ur sängen.

Vi har gemensamt bestämt nu att jag ska klara mig utan Na på skolan. Fröknarna säger att jag klarar mig bra och det är inte meningen att man ska ha nanny med sig så länge som jag har haft det. Det blir säkert bra men jag kommer säkert tycka att det är lite tomt utan Na.

Kram från Carl

Av Carl - 1 mars 2010 10:08

  

Na jobbar och sliter i huset så svetten rinner. Na är en riktig kämpe och "överlevare". I går kom hennes 11-årige son hit till Phuket från norra Thailand. Na har inte träffat sin son på många år så det måste betyda mycket för henne att han är här nu. Jag har frågat varför sonen plötsligt kommit men det är svårt att få ett svar pga språk svårigheter. Jag har frågat Dong också men han vet inte varför sonen kommit hit. Sonen ska vara här till Song kran i april (Thailändska nyåret) Jag har frågat om sonen går i skola här nu men som jag förstår det så gör han inte det. Nu bor Na, hennes tre barn och Na´s man på campen i ett rum. Campen har gemensam dusch och toa. I april flyttar tjejerna och sonen hem till norra Thailand. Tjejerna ska då bo hos Na´s mammas man och sonen vet jag inte var han ska bo. Det är så mycket jag skulle vilja fråga Na om men det är svårt att veta hur man ska fråga utan att lägga näsan i blöt allt för mycket. Jag lär mig thai varje dag så snart kan jag prata obehindrat med Na så då blir det väl lättare, men det är nu jag vill veta! Helst skulle jag vilja att Na och hela hennes familj flyttade in hos oss men jag förstår att man inte bara kan göra så. Vi är en familj och dom är en annan familj. Jag ska försöka hjälpa Na så gott det går. Na pratar thai med mig varje dag och jag förstår allt! För några dagar sedan sa jag: ko oj till mamma och pappa. Dom såg ut som frågetecken båda två. KO OJ, KO OJ sa jag igen men inget hände. Mamma frågade Dong om ko oj var ett djur? Nä, sa Dong, det betyder banan på thai.

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards