Alla inlägg under januari 2011

Av Carl - 13 januari 2011 08:00

Här har vi kommit till pyttestaden Dunedin som har 110.000 invånare. Som ni ser åkte vi på en tågresa upp i bergen. Tågresan tog 2,5 timme, 1 timmes uppehåll och 2,5 timmes resa tillbaka till Dunedin.

Jag hade bokat biljett flera veckor tidigre och tur var det för det blev fullsatt. Det var många som ville uppleva New Zealands spektakulära natur.

Jag hade tur för jag fick en stor soffa för mig själv. En guide berättade att tåget som vi åkte med var mycket gammalt och järnvägen byggdes för jätte länge sedan.

Så här såg det ut när vi klev av tåget. Vi hamnade i en liten by som jag inte ens minns namnet på.

Lokala polisstationen

Vi fikade, sedan var det dags att hoppa på tåget som stod på perongen och väntade och åka tillbaka.

Jag blev lite trött och la mig där väskorna vanligtvis placerades förr i tiden. Tuff tuff tåget var sövande men jag lyckades hålla mig vaken.

Av Carl - 11 januari 2011 18:20

Här har vi kommit till näst sista stoppet på vår kryssning och det är i staden Christchurch. En vacker, liten stad där jag matade fåglar och köpte några T-shirts.

Jag smög fram till fåglarna och gav dom en kaka.

Den här fågeln var inte rädd för mig!

Hade tänkt åka spårvagn men jag hoppade över det.

En idyllisk stad.

En trevlig. lättsam dag.

När jag blir riktigt trött då lägger jag mig ner och vilar. Det spelar ingen roll var, när och hur. Här tog krafterna slut i parken. Men tro mig, det går snabbt att ladda batterierna igen.

Av Carl - 9 januari 2011 00:45

Här ser ni mig på julafton. Vi har ätit en brakmiddag, är mätta och belåtna. När vi kom till hytten låg det en liten tomtestrumpa på min kudde med godis i. Jag tyckte det var en trevlig överaskning.

Av Carl - 9 januari 2011 00:30

Här ser ni mig i huvudstaden Wellington. Staden är känd för att det ofta blåser otroligt mycket här. När vi klev av båten och gick mot "shuttlebussen" blåste det så mycket och mamma sa: håll i hatten! Jag höll i min solhatt för allt vad tyget höll. Till alla vi mötte ropade jag: HÅLL I HATTEN!!! När vi kom in till stan tog det inte lång tid innan det blev fint väder och solen sken. Vädret slår om väldigt fort i New Zealand och Australien. Vi bestämde oss för att ta ett gammalt rälståg som gick rakt upp för ett berg. Resan tog ca 6 minuter. Det var roligt att åka det gamla tåget, tyckte jag i alla fall.    Här ser ni mig och pappa på en gata i Wellington. Vi har ätit lunch på restaurangen som ni ser på nästa bild.   Den här restaurangen som heter Hougan & Brown kan vi verkligen rekommendera. Det var inget turisthak precis. Vi hade fått tips om den här restaurangen, annars hade vi aldrig hittat den.   Här åker vi det gamla tåget uppför berget. Det gick inte fort men det var en stor attraktion i staden. Jag köpte en liten modell av tåget som ett minne. Senare under resan tappade jag tåget på en av restaurangerna på båten. Vi gick till receptionen på båten  och där låg mitt tåg och väntade på mig. Ibland har man tur!   Längst upp på berget fanns ett gammalt tåg uppställt som såg precis ut som det gjorde förr i tiden. Vi provsatt där ett tag innan vi åkte tillbaka ner till stan igen.

Nu har vi kommit till Port Campbell och allt går bra. Vi har varit borta länge nu och det ska bli spännande att komma tillbaka till Phuket och skolan igen.

Av Carl - 7 januari 2011 00:15

Nästa stopp på kryssningen var i Napier. Där var det vinprovning som stod på vårt schema. Vi åkte på en vinprovarresa som tog oss till fyra olika vingårdar. Vi fick prova många olika viner, bla Shiraz, Merlot och Cabernet sauvignon. Det fanns många goda viner men Pinot noir tyckte vi inte om.    Inte en enda vinflaska välte jag omkull.    Skönt att sträcka på benen mellan vingårdarna. Jag kollade in vinrankorna och dom såg fina ut.      Klättra är mitt nya intresse. Man kan faktiskt klättra på allt.   Högt uppe på berget med pappa. Här stannade vi och delade på en ostbricka.   Det är fantastiskt vackert på New Zealand. På många sätt påminner det mycket om Sverige. Vi såg både granar, tussilago och klöver. Men självklart finns palmer och massor med exotiska växter. För att inte tala om alla ovanliga djur som bor här.       Jag hängde med så gott det gick men vin ville jag inte smaka såklart. Sent på eftermiddagen var det dags att åka tillbaka till båten. När vi kom in i vår hytt sa jag: skönt att vara hemma. Det var en lång dag och jag somnade gott när båten åkte iväg mot nästa hamn.

Av Carl - 5 januari 2011 23:17

Bilderna från i dag är från Auckland. Det är New Zealands största stad men det är inte huvudstaden. Vi åkte upp i ett torn och pappa var som vanligt höjdrädd. Jag gjorde det inte lättare för honom när jag sprang varv efter varv runt tornet. Som ni förstår fanns det inte en chans att ta sig ut men pappa var orolig för mig i alla fall.   Ser ni hon som hoppar bungyjump från tornet. Snacka om att inte vara höjdrädd... Långt där nere på gatan fanns en "landningsbana" som hon så småningom landade på. Pappa kunde knappt titta på för det såg så läskigt ut.   Jag njöt av utsikten och gick så nära kanten som möjligt. Pappa så åt mig flera gånger att inte stå så nära kanten!! Men jag är inte rädd för höjder.   Cool kille på stadsvandring. Det var varmt och ganska soligt men lite kallt i luften så det var tur att jag hade med mig varma kläder.    Här äter vi en riktigt god lunch och vilar benen lite. Jag kollade på en film på min dvd som ni ser bakom glasen. Det är skönt att slappna av och bara titta på tex Musse pigg ibland.

Ja, det där var dagens bilder från kryssningen. Vi är kvar i Melbourne och har det bra. Vi ska åka på Great Oceanroad bla innan vi åker tillbaka till Phuket.

Av Carl - 4 januari 2011 06:22

Vi lämnade underbara Sydney och reste i två dagar innan vi kom fram till Melbourne. Vi har bott på två olika hotell/B&B. Det ena var värre och dyrare än det andra. Anledningen till dom skyhöga priserna är att ALLA Australienare semestrar nu och alla vill bo efter kusten. Vi visste inte om vi skulle skratta eller gråta när i checkade in på våra rum. Jag var snäll och sa att det var mysigt. Här i Melbourne har vi tagit in på ett super mysigt hotell som heter Blackman,               ( www.theblackman.com.nu )Det är så designat och snyggt. Jag bara älskar det här stället. Landsbygden i Australien var då inte min grej alls.

Här kommer några bilder från kryssningen. Håll till godo!

Här ser ni mig och mamma framför ett mega stort träd på en ö som heter Russel.

Här har jag träffat jultomten och en liten fransman. Jultomten var också på Russel.   Här åker jag speedboat. Båten heter MacAttack och fanns på Bay of Island.    Jag trodde först att det var hajar som kom fram till båten men sedan förstod jag att det var delfiner.

Det är jag som finns under den blåa huvan. Jag somnade efter 3 min och tur var det. Det gick undan när båtkaptenen gasade på. Vi flög fram och vattnet sprutade! Mamma hade gjort sig fin i onödan...

Av Carl - 1 januari 2011 11:47

Två av kvällarna på båten skulle alla vara finklädda och då var jag så här fin.                                              Ser ni att vi har likadana kostymer? Alla tyckte att jag var så stilig. Säkert tyckte dom att pappa var fin också men det var jag som fick den mesta uppmärksamheten, sorry pappsen

Har ni sett så många och så stora pepparkakshus någon gång? Inte jag ialla fall. Pepparkakshusen var dekorerade med godis och överallt hängde det polkagrisklubbor. Så fort jag fick chansen sprang jag fram till bordet och tittade med stora ögon på go´sakerna. När ingen såg smet jag under repet och pillade loss godisar från husen och stoppade polkagrisklubbor i fickorna. Personalen på båten sa till mig flera gånger men jag låtsades som att det regnade. Många resenärer på båten tog kort på mig och tyckte att det såg så gulligt ut när jag stod och beundrade husen och tomtarna. Personalen såg inte lika roade ut...

Så här tröt blev jag på flygresan över till Australien. Som tur var hade jag varit på Tesco dagen innan och köpt en liten resemadrass som jag sov skönt på. Jag vaknade utvilad och full av förväntningar.

Ja, det var några bilder från början av min resa. Flera bilder kommer senare.