Alla inlägg den 14 juli 2012

Av Carl - 14 juli 2012 15:00

 

Jag har gjort ett besök hos den Thailämdska paviljongen i Ragundadalen. Visst är det vackert?

Kung Chulalongkorn (Rama V) av Siam


1897 besökte Kung Chulalongkorn Sverige och Ragunda. Nästan exakt hundra år senare påbörjades byggandet av en paviljong till minne av kungen. Här är historien om den Thailändska paviljongen i Utanede. Kung Chulalongkorn besteg tronen i Siam 1868. Han var en älskad och beundrad kung inte minst för att han initierade avskaffandet av slaveri i sitt hemland. Kung Chulalongkorn var den femte kungen i sin släkt och kallades därför Rama V Chulalonkorn av Siam. Kung Chulalongkorn var engagerad i att utveckla sitt hemland, han arbetade aktivt för att ge landet en modern struktur, vilket förde honom på resor över hela världen.


 

Pappa frågade mig om jag visste i vilket land byggnaderna ser ut såhär? Thailand!! Svarade jag, enkel fråga.

 

Skylten står både på Svenska och Thai. Den här paviljongen skulle jag vilja visa för mina vänner på Phuket.

Tänk så mycket jag får se.

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards