Alla inlägg den 25 februari 2014

Av Carl - 25 februari 2014 12:41

I dag har det gått bättre för oss i Foshan. Dagen har varit lång och intressant. Vi har en chaufför som heter Sarah och hon är helt ok. Vi gave henne en lista igår på alla ställen vi vill besöka. Hon skulle ringa runt till de olika ställena och köra oss i tur och ordning dit vi skulle. När hon kom och hämtade oss i morse hade hon glömt listan hemma! Som tur var hade pappa med sig sin dator där han hade sin lista. Mitt på dagen stannade vi för att äta lunch. På restaurangen fick man välja vilken fisk man ville ha till lunch. 

 

Jag gick runt och tittade men det var svårt att välja. Det fanns alla möjliga fiskar att välja mellan. 

 


I ett akvarium fick jag syn på sköldpaddor! Vi frågade om man verkligen fick äta sköldpaddor här?! Ja, visst det är bara att beställa. Hm, sköldpaddor är fridlysta och får inte ätas... Jag gick vidare och tittade på alla fiskar 

 

Jag hittade en som såg liten och spännande ut. Tyvärr var det på tok för mycket ben i den för mig sa personalen. Vår chauför Sarah ser ni i bakgrunden. Jag gick vidare och tillslut hittade jag en helt platt fisk som jag bestämde mig för. 

 

Fisken fångas upp och stoppas i en plastpåse. Killen gick iväg till en våg och vägde den. 

 

Fisken som var en sjötunga sprattlade i påsen när den vägdes och den vägde 0,3 kg. 

   

Sjötungan var god och efter lunchen åkte vi vidare. Vår dag blev som sagt bättre än igår. Det är rätt fascinerande att vi är i en liten håla i Kina som är för oss hur stort som helst. Det bor 7 miljoner i den här hålan och i staden bredvid bor det 14 miljoner människor. För oss är det stort men vår chauför Sarah tycker att hon bor i en små stad.. Hon berättade att i den här delen av staden äter dom ALLT! Hon menar verkligen allt. Ingen kan släppa lös sin hund eller katt för dom försvinner lika fort som lördagsgodis för barn. De hundar vi sett är ordentligt kedjade utanför hemmen så ingen ska ta dem. Sarah sa att dom även äter möss här. Ja, det är bara att inse att världen är olika var man är. Sarah och hennes familj äter inte husdjur, berättade hon. 

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards