Direktlänk till inlägg 24 juli 2014

En dag på en bondgård

Av Carl - 24 juli 2014 11:20

I går var vi till andra sidan Gotland till ett litet samhälle som heter När. Där finns en bondgård som hade öppet hus, kan man säga. Det var en fin bondgård med många olika djur. Jag klappade och stannade länge vid var och ett av djuren. Det kostade 10 kr i inträde att besöka gården 

   

Jag provade på ponny ridning. Jag har ridit på cirkus förut och det är faktiskt riktigt roligt. Det gick så klart inte lika fort som när riddarna red på tävlingen i går. 

 

 

 

Jag och hon som ledde hästen gick iväg själv en sväng. Hästen fick bara gå fast jag gärna ville att det skulle gå fortare. Jag träffade många fina djur på gården. Kalvar, lamm, kaniner, kycklingar och kor. 

 

Självklart fanns det många traktorer på gården. Jag provade alla traktorer många, många gånger. 

 

Jag tryckte på alla knappar och fantiserade om att jag var ute och körde själv. 

Vi åkte hölass efter en traktor. Helst hade jag velat köra såklart men det var kul att åka på kärran också 

   

När man åker på ett hölass måste man ha ett strå i munnen. Det hade vi och de flesta andra barnen också. Vi fick även lära oss hur kor mjölkas nu för tiden. Det går inte till som det gjorde förr. Nu är det data och robotstyrt. Korna går omkring lösa i ladan och kan gå in och ut som dom vill. Det finns olika slussar som korna går igenom och maskinerna känner av om kossan behöver mer mat eller mjölkas. Om kossan behöver mjölkas öppnas dörr och kossan slussas in till mjölk roboten. Först spolad spenarna av sedan kopplar roboten på en slang till varje spene och mjölkningen sätter igång. Bonden berättade mycket för oss och det var intressant. 

   

Innanför maskinen står kon och blir mjölkad. Bonden berättade att mockningen också sköts av en robot. Golvet skrapas och korna kliver lätt över skrapan. Bonden får 3 kr för varje liter mjölk. I slutet av dagen gick vi till fiket. Där hade dom ett lotteri för barn. Jag köpte 2 lotter och fick vinst på den ena lotten! Jag fick välja vad jag ville, det fanns böcker, pussel och annat små plock. Det fanns även en råttfälla... Den valde jag. Det är en modern fälla och den verkar vara farlig. Vi provade den och den fungerar verkligen bra. 

     

Vi testade fällan med ett sugrör och gissa om den for igen med en smäll. Detta är ingen leksak och vi har packat ner den. Morfar ska få den av mig. Farbrorn som sitter bredvid oss bor i gården bredvid. Han berättade så mycket om livet på Gotland. Han sa att gotlänningarna kallar fastlandet för Sverige och Gotland är Gotland. Han berättade också att i slutet av 1700 talet och början på 1800 talet kom engelsmän till Gotland och skövlade ner skogen. En del av dem tog till och med sig egna sågverk. Efter det var det brist på trä och dom som ville bygga hus fick skattelindring om dom valde att bygga sten hus. Därför är det nästan bara stenhus på Gotland. Det sista jag gjorde var att köpa en burk honung av en man som hade tagit med några av sina bin och berättade hur det gick till att göra honung. Jag lämnade bondgården glad och nöjd med en sprillans ny råttfälla och en hemmagjord honungsburk. 

Kram från Carl

 
 
farmorcarlcar

farmorcarlcar

25 juli 2014 09:55

Tydligen en intressant och lärorik dag på bondgården.ni hittar på bra saker att göra Puss&kram.

http://carlisurin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl - 7 maj 2018 11:58

  Det är allt för sällan som jag skriver nu. Har helt kommit av mig men här kommer några bilder. Mormor och morfar har varit här och hälsar på. Veckan gick fort och var trevlig. Jag var hemma från skolan i två dagar och en dag var det helgdag och...

Av Carl - 26 mars 2018 10:00

  I fredags sov både Oliver och hans bror Elliot över hos mig. Elliot har länge velat sova hos mig men det är bara Oliver som gjort det tidigare. Vi blandade olika Fantasmaker och drack det till middag. Vi sprang runt och busade, spelade och stann...

Av Carl - 16 mars 2018 13:00

  Jag jobbar extra som trädgårdsmästare hemma på tomten. Det är slitigt jobb måste jag säga men  jag behöver lite fickpengar. Än så länge rensar jag mest ogräs. Kanske om ett tag ska jag börja klippa i buskarna. Man måste passa sig noga för våra s...

Av Carl - 2 mars 2018 17:30

  En dag på skolan firade vi friheten. Vi hade tränat innan som ni förstår. Det var en mycket vacker dag på många sätt. Att leva i frihet är inget alla tar för givet.    Vi, eller rättare sagt skolan hade köpt några duvor som vi släppte ut i ...

Av Carl - 19 februari 2018 12:00

  Chica, våran fina speciella vackra hund. Världens snällaste men hon har så dåligt självförtroende när vi är ute bland folk, bilar och andra hundar. Alla är farliga tills dom har bevisat för henne att dom inte är elaka. I parken finns en hundgård...

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards