Alla inlägg den 15 augusti 2017

Av Carl - 15 augusti 2017 15:30

 

Jag har varit i Stockholm och roat mig. Vi landade sent och åkte hem till fasterfaster och sov där. Nästa dag åkte vi till Naturhistoriska museumet och tittade på en vikingautställning. Det var en mycket trevlig guide som tog med oss på en rundtur och berättade på ett spännande sätt om det vi såg. Guiden berättade om ett skelett som låg i en glaslåda. Det var en flicka som inte hade fyllt 10 år när hon dog. Många, många barn dog innan de fyllt 10 år pga av sjukdommar, lite mat och olyckor. Det var ett tufft liv på den tiden. Den här flickan dog på ön Birka och var begravd med några nålar. Det betydde att hennes familj var skräddare och dom skickade med henne nålarna dit hon hamnade efter döden. Guidens berättelser var spännande och jag lyssnade konsentrerat. Med i gruppen fanns en liten flicka som hela tiden räckte upp sin arm och ville fråga frågor. Ibland ignorerade guiden henne för det skulle ta förlång tid att svara på alla hennes frågor. Hon skulle bli arkeolog när hon blev stor, sa hon.

 

Efter rundvandringen gick vi ut på gården och tittade på resten av utställningen. Det fanns en stor båt, kläder som man fick prova och om man ville fick man baka bröd i öppen eld.

     

Eftermiddagen och kvällen tillbringade vi bland Anitas blommor. Vi tog med några skott och frön som vi ska plantera hemma i vår trädgård, om dom överlever resan hem förstås. 

 

Det finns många djur på tomten. Jag såg en ekorre, en vacker duva och en bock! Bocken gick på ängen och jag smög fram och tog ett kort på den lite närmare. Anita sa att dom brukar vara två som smyger runt på tomten. Senare på kvällen såg vi den andra också, dom kommer ganska nära men springer iväg så fort man närmar sig dem. 

     

Vi tävlade vem som kunde kasta längst och jag vann! Innan det blev för sent körde Gunnar hem oss. Väldigt bekvämt att få skjuds hela dagen och bli bjuden på mat  

Kram från Carl



Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards