Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Carl - 16 september 2014 07:45

Jag har varit med morfar på älgjakt. Mamma och pappa fick också följa med oss. Först träffades jaktlaget och gick igenom var alla skulle sitta. Jag hälsade på alla inklusive de två hundarna

Det var en Jämthund och en Gråhund. Sedan gick vi iväg till passet. Där satt vi länge, länge och väntade på älgar

Jag fick titta i kikarsiktet och spanade även med en kikare. Någon meddelade i komradion att en älg var påväg mot oss. Älgen vände och gick istället mot en annan av jägarna. PANG! Älgen sköts.

Så går det till på älgjakt, nu vet jag det. Man lär sig något nytt varje dag. Efter en dag i skogen är det skönt att komma hem och äta middag och ta det lugnt. I stugan finns en TV som går på solceller. Jag satte mig ner för att titta på Fångarna på fortet men det var bara prat om valet. Det gjorde inget, för om man inte tittar på TV på länge så blir allt mer intressant

Av Carl - 15 september 2014 10:15

Vi packade bilen och åkte upp till Jämtland. Otroligt tur med vädret fick vi, soligt och 14-19 grader varje dag. Det gör allt lättare när vädret är okey, när det regnar, blåser och är kallt är det värre

Jag har provat på lite av varje här uppe i norr. En dag tog vi båten och åkte ut och fiskade. Jag har ett eget litet spö som jag gillar mycket. Det visade sig att det var ett riktigt turspö! Jag fick napp, ett ordentligt hugg. Jag vevade och vevade allt vad jag orkade. Tricket att få upp fisken är att aldrig låta linan bli slö, håll den spänd hela tiden, det har mormor lärt mig

Mormor satt beredd med håven och håvade in min fångst. Det var en STOR abborre!

Gissa om jag blev stolt? Jag sa flera gånger, tänk att jag och mitt lilla spö fick upp den här stora,fina fisken! Morfar rensade och fileade den, pappa stekte den och jag åt upp den

Jag smakade först lite försiktigt, man vet ju aldrig hur det kan smaka. Men oj så gott det var! Jag åt upp hela abborren själv, mums. Vi fiskade en gång till och då fick vi flera gäddor. Jag fick napp igen men den här gången var det troligtvis en jätte stor gädda som högg. Gäddan slet av min lina och jag vevade snopet in min fiskelina utan drag kvar. Morfar ska köpa en starka lina som håller för de största gäddorna

Mer bilder kommer senare

Av Carl - 9 september 2014 08:30

Det är rätt nattsvart och trist för mig nu. Jag bara pratar om att åka tillbaka och känner mig rastlös. Ni som haft en hund och förlorat den förstår säkert hur det känns. Alla (utom några få) tyckte så mycket om Carlsson. Alla (utom ett fåtal) blev glada när dom träffade min hund. Man blev helt enkelt jätte glad av Carlsson. Han var en glädjespridare! Nu säger jag att jag ska åka tillbaka till Lucky istället. Jag får inte glömma att jag har henne. Lucky är också jätte fin men det var Carlsson som var mitt i mitt hjärta. Nu sitter Lucky där och väntar på mig. Dom som tar hand om henne säger att hon är deppig. Hon har förlorat sin bästa vän och är ensam nu.

Jag och mamma har kollat på Soi dog´s sida om det finns någon liten hund som behöver nytt hem. Vi har fått svar att de små hundarna adopteras väldigt fort. Nu har dom bara en liten/mellan stor hund som heter Aliza. Jag vill ha en kille! Vi har även kollat med Doggie heaven, en annan organisation som hjälper hundar. Dom har en liten söt rackare som vi ska träffa om han inte har fått nytt hem redan när vi kommer. Om han inte finns kvar köper vi en ny hund. Det finns så många hundar som söker nytt hem på Phuket men man måste fastna för varandra också. När jag träffade Carlsson första gången kramade han sig fast runt min hals och vägrade släppa taget. Fram tills jag har hittat en ny hund får jag trösta mig med annat

En klubba är en klen tröst när hjärtat är krossat, men det är bättre än inget.

Tack för era hälsningar, det värmer

Av Carl - 4 september 2014 16:30

F 2012-05-06  D 2014-09-03

I går, vid 7 tiden på morgonen dog min fina Carlsson. Han och Lucky lekte utanför villan när en gatuhund fick syn på dom och attakerade Carlsson. Lucky försvarade sin vän men den stora gatuhunden bet Carlsson tills han dog. Det känns onödigt och meningslöst. Mamma och pappa berättde den hemska händelsen för mig i går efter skolan. Jag försökte vara samlad och ta det lugnt men jag bröt ihop. Jag grät och blev trött. Luften gick helt ur mig. Jag frågade varför han var död men jag förstod att det var inget jag kunde göra för att rädda honom. Carlsson är redan död. Tänk om jag hade varit där och försvarat honom. Jag har pratat om min hund varje dag sedan vi åkte till Sverige. Det var så nära nu tills vi skulle ses igen. Vi hade planerat hur vi skulle åka direkt från flygplatsen upp till villan där Carlsson och Lucky bott under sommaren. Jag skulle kliva ur bilen själv och ropa på mina hundar. Dom skulle bli så glad när vi kom tillbaka. Vi ska fortfarande göra så men nu blir det bara Lucky som kommer komma springandes. Vi fick en bild på Lucky i dag. Hon är ledsen och hängig. Inte alls så där glad och sprallig som hon brukar vara. Hon saknar nog sin lilla vän mer än någon kan förstå

Pappa berättade för mig att Carlsson är Buddist och då tror man att man återföds fast i en annan kropp. Hoppet tändes då i mig och jag sa att jag kommer hitta Carlsson igen. Nu är jag fast besluten om att hitta en ny hund som ser ut som min Carlsson och döpa honom till Carlsson. Hoppet är det sista som överger en. Jag ska själv få leta och välja den hund jag vill ha. Jag gör allt för att förtränga det som hänt. I går kväll ville jag hela tiden göra något. Tittade på barnkanalen, spelade ipad, fick en present och åt kexchoklad. Jag ville inte prata eller tänka mer på att min hund är död

Här begravs Carlsson. Han blev begravd i sin lilla säng bredvid villan. Jag brukade alltid säga att Carlsson var min lillebror. Tänk så tråkigt slut det blev på vår resa tillsammans. Jag trodde att han alltid skulle finns vid min sida

Vila i frid Carlsson, vi ses

Av Carl - 3 september 2014 12:00

Jag brukar då och då be mamma låsa upp vår brevlåda för att kolla om det kommit någon post. Såklart hoppas jag att det är post till mig men nu för tiden skriver och skickar man inte post så ofta till varandra. Tänk så förvånad jag blev när jag hittade ett vykort till mig med en bild av mig på!

Det var från i sommras när jag körde mormor och morfars båt. Det ser mer ut som ett foto än ett vykort. Jag ska ha det fotot i mitt rum och visa mina kompisar att jag kan köra en stor båt. Tack för det, mormor och morfar.

I går när jag åkte till talpedagogen körde vi utan tak på bilen. Det fläktade och blåste i mitt hår. Jag frågade mamma varför man inte kan se vinden när man kan känna den?

Det är inte lätt att svara på, hur man kan känna något som man inte kan se.

Av Carl - 2 september 2014 11:43

Besök från Phuket! I söndags kom min kompis Tom, hans mamma och lillebror Calle till oss och stannade hela dagen. Vi lekte, grillade och gick på promenad. Vi gick ner till hamnen och Tom ville bada. Sagt och gjort så tog hans sig ett dopp!

Lillebror Calle gör alltid som sin storebror så han ville också bada. Han tog av sig kläderna men badade bara fötterna. Calle försökt fuska lite och blötte ner sina kalsonger men det gick vi inte på. Jag behöver väl inte berätta att jag inte badade. Jag samlade pinnar, kastade stenar och sysselsatte mig med annat.

Tom visade mig ett nytt spel på sin ipad. Jag hittade ett spel som heter Sagan om ringen, det laddade jag ner. Vi spelade inte länge för när man har främmande måste man lägga ipaden åt sidan. Det har jag lärt mig men det är inte alltid jag accepterar det. Skolan går bra, jag tycker det är roligt. Vi har en mjukstart så här i början. Vi har pratat om vad hösten är för något, tex. Jag måste även lära mig att lyssna. Det är inte alla som varken kan eller vill lyssna på andra. Då kan man läsa den här texten och fundera ett tag:

Av Carl - 31 augusti 2014 18:15

Jag har varit hos fasterfaster och Gunnar och hälsat på. När jag kom var jag lite irriterad och hungrig. Mamma och jag hade handlat på Värmdöstormarkand innan vi kom för att det är skönt att ha det gjort när man ska hem. Det drog ut på tiden innan vi kom fram för trafiken stod stilla när vi körde genom Gustavsberg. Vi åt rökt struts med pepparrot bla. Det smakade gott och mitt humör blev genast bättre. Jag tyckte det är så kul att leka med alla leksaker som Gunnar får när han äter Happy meal på McDonalds. Som  ni ser har han ätit många Happy meals. Vi lekte även kurragömma bland äppelträden, jag bestämde bestämde vem som skulle räkna och vem som skulle gömma sig. Jag plockade äpplen som jag bestämde att jag ska göra äppelkräm av. Äppelsorten heter Hampusäpplen och det är ett bra äppel år i år.

Självklart fikade vi också. Jag fick glass, bulle och äppelkaka. Klockan gick fort och det var dags att tacka för sig och åka. Jag tog med alla äpplen och gav fasterfaster en slängkyss från bilen.

Av Carl - 29 augusti 2014 21:15

Jag har varit och klippt mig. När jag satte mig i stolen sa jag: äntligen, som jag har längtat! Vi bokade tiden för 3 veckor sedan och sedan dess har jag frågat då och då när jag ska klippa mig. Egentligen är det inte bara frisyren jag tänket på. Det är först och främst mina lockar som gör ont att kamma. Jag förklarade så gottjag kunde för frisörskan hur jag ville ha det. Hon sa att jag hade så fint hår. Tjockt och fin kvalitet sa hon. Hon ville inte klippa mig så kort som jag ville ha det. Jag blev nöjd och detblev hon också

Jag fick själv välja om jag ville ha färg i håret. Det ville jag och jag valde grönt, orange och gult. Det var en stolt kille som gick ut från salongen. Jag tycker så mycket om att klippa håret