Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Carl - 18 juli 2014 22:24

Jag har varit och hälsat på hos faster Anita & Gunnar en dag. Vi tog färjan över till Värmdö och jag tog på mig alla glasögon, för säkerhets skull.

Jag tog på mig mina solglasögon, mammas nya glasögon och mammas gamla glasögon. Jag såg rätt så bra och resan fortsatte. Hos Anita & Gunnar åt vi sill lunch men jag fick kött och ris för sill har jag inte börjat med än. Det var gott och om man är mätt i magen blir man gladare. Efter lunch gick vi till stranden och badade. Det gick lite trögt för mig för det är ju så kallt i vattnet i Sverige.

Vi gick upp till Git, Gunnars mamma och sa grattis i förskott. Hon fyller nämligen 100 år i dag! Tänka sig, 100 år!!! Git låg i hängmattan och vilade när vi kom till henne.

Git ville inte att vi tog ett kort på henne. Hon skulle åka till stan och gå till frissan och göra sig i ordning för sin stora dag. Det är nämligen i dag hon fyller år. Git ska fira på en herrgård med sina närmaste. Vi alla önskar henne en fantastisk dag!

Jag plockade smultron som jag åt när vi fikade på glass och kakor. Smultron är fantastiskt, det är något alldeles extra med dessa små söta bär. När det var dags att åka grävde Anita och jag upp något vi kunde plantera i vår ört kruka. Det blev Fransk Dragon. Hoppas den kommer att trivas hos oss.

Vi åkte till Gustavsberg där det finns en out let för glas och porslin. Vi köpte en present till dom som gör alla gardiner, kuddar och överdrag på Phuket. Dom kommer från Pakistan och köper alltid med sig något till mamma när dom kommer tillbaka från sitt hem land. Jag hittade en kopp som jag tyckte skulle vara så perfekt att dricka mjölk ur på frukosten. Det är angry bird på framsidan, Bomben kallas han för.

Det var min dag hos fasterfaster Anita. Rolig och givande. Jag var för det mesta på bra humör men det svänger fort och jag kan bli lite bestämd ibland. Så är det när man är 6 år gammal.

Av Carl - 14 juli 2014 10:09

Här hemma skiner solen och det är varmt och skönt. Jag brukar vara ute på gräsmattan och hoppa runt, leka med Max när han är hemma och ibland fiskar jag från bryggan. Förra veckan när jag fiskade från bryggan fick jag massor med mörtar. Jag la fiskarna i en hink ett tag men sedan släppte jag tillbaka dom. Efter ett tag kom det två stora killar och började fiska. Vips drog den ena upp en jätte stor abborre! Minuten senare drog dom upp en till stor abborre, en till, en till osv osv. Dom fick en halv plastpåse full med fina abborrar. Jag kollade hur dom gjorde för sådär vill jag också göra. Killarna metade med kastspön, drag eller krok med massor med mask på. Dom metade bara nära eller under båtarna. Inte som jag, som metade i öppet vatten. Nu vet jag hur jag ska göra för att få dom stora, fina abborrarna och inte små mörtar. Killarna var helt överlyckliga och sa: Det här har vi väntat på sedan i vintras!! Jag sa: Nu har ni en god middag! Killarna svarade att det här var många middagar. Jag gick hem och tänkte att det är tur att vi har massor med mat i kylen eftersom fiskelyckan inte var så stor. Det var kul att se två lyckliga fiskare in action

Av Carl - 12 juli 2014 17:39

Jag åkte på utflykt till Lenox som håller till på Vindö. Hans mormor har ett ställe där men hon är på semester nu. Det tog minst en timme och tjugo minuter att åka till Vindö men det var fint efter vägen och mycket att titta på. Speciellt fint såg det ut att vara på Djurö. Det var fint väder så vi tog bilen till Abborrkroksvägen och där finns en servering och affär i hamnen. Tyvärr fanns bara baguetter och det är inget Lenox och jag äter. I affären fanns en burk Bullens pilsnerkorv. Vi frågade om dom kunde värma på korvarna och det gick väl bra..kanske inte så populärt att köpa något som dom sålde och sedan fråga om dom kunde värma. Det gick bra i alla fall och vi båda tyckte att det var mycket goda korvar. Vi köpte en liter mjök i affären så lunchen blev både god och billig. Efter lunch gick vi till en strand och badade. Det var faktiskt rätt så varmt i vattnet.

Det är inte ofta som jag badat i Sverige men det är definitivt inte den sista gången.

Även om det är sommar så är det rätt skönt att vara inne ibland också. Här ser ni mig och Lenox när vi relaxar framför TV:n.

Blåbär, bigarråer och stora hallon mumsade vi på

Av Carl - 7 juli 2014 20:44

Jag var hos farmor och åt lunch i förrgår. Farmor bjöd på: Werners vitlökskyckling. Det var mycket gott. Farmor Birgit mins att jag tycker om den rätten så mycket. För några år sedan bjöd hon på den och jag åt och åt. Det var lika gott nu också. Det är något mycket speciellt med den rätten. Den passar mig perfekt i alla fall.

Jag passade på att träna när jag hittade farmors hantlar. Om man tränar mycket kan man lyfta en hel bil, tror jag.

Jag är inte i den bästa formen så det är rätt skönt att lägga sig på soffan och vila efter en liten ansträngning.

Farmor såg som vanligt mycket fin och pigg ut, alltid glad och trevlig. Efter lunch, jordgubbar och supergod kaka åkte vi iväg till Sturegallerian där mamma provade ut glasögon medans pappa och jag tog ett glas mjöl och en öl med Melina och Jakob. När mamma var klar gick vi till optikern och var smakråd. Mamma hade redan i stort sett valt men det var kul att se när hon provade olika bågar. Fy sjutton så dyrt det kan vara med glasögon. Hoppas jag kommer att se som en hök i hela mitt liv.

Av Carl - 3 juli 2014 14:31

Vi åkte till Arninge för att handla. Där finns en kiosk med thai mat. Det jobbar två jätte snälla killar där som pratar knagglig svenska. När vi stannade utanför kiosken klagade jag lite att thai mat i Sverige inte smakar som thai mat gör. Men när jag fick min mat och började äta ändrade jag min uppfattning. Det var så gott! Hungrig var jag också och då smakar allt mycket godare. Efter maten bjöd dom mig på glass!

Efter maten handlade jag lite av varje. Jag köpte en ny pyjamas, nya strumpor och en randig tröja. Jag gick till en djuraffär och tittade på vackra fiskar, fina akuarium med olika färger på stenarna. Jag ska inte köpa något akvarium för när jag åker bort är det ingen som ger fisken mat. Jag köpte en burk med mask så att jag kan meta någon dag. Det gäller att aktivera sig när förskolan är stängd och Max är på Mallis.

Av Carl - 27 juni 2014 20:50

I dag har jag fiskat från båten. Mamma och jag drog upp 5 aborrar! Det var riktigt roligt och trots att det var kallt frös jag inte ett dugg, bara lite om händerna.

Morfar använde kastspö, mormor kastade med mitt kastspö och jag och mamma metade med mask på kroken. Morfar och jag grävde efter mask innan vi åkte ut med båten. Att meta var det mest lyckosamma sättet att få napp på. När vi kom hem gjorde vi i ordning aborrarna till mig och Blossom. Jag åt upp min bums men Blossom ville inte ha sin fisk. Trots att fisken var rensad och stekt dög den inte för katten. Jag däremot tyckte det var så gott. Efter min lilla middag tog jag ett värmande bad i SPA:at.

Det var skönt att ta ett dopp trots att jag inte alls frös... Senare åt vi en god älg stek med kantarell sås.

Av Carl - 25 juni 2014 23:12

Jag saknar verkligen kompisar. Mina vänner från förra året verkar vara upptagna för dom lyser med sin frånvaro. Jag vet att dom går på simskola på dagarna så dom har väl fullt upp. Jag kan simma redan men även om jag inte kunde simma skulle jag inte vilja simma här för det är så kallt. Jag brukar gå till campingen på dagarna och leka på lekplatsen. I går träffade jag en kille där som det var så roligt att leka med. Han heter Felix och när vi sa hej då sa han: hej då kompis, kommer du hit i morgon? Ja, sa jag! Vi ses i morgon! Felix var på semester med sin farmor och farfar, dom bodde i en liten husvagn.

I lekparken finns en flotte, fiskespön och massor med träfiskar. Det är så roligt att fantisera att vi är på havet och fiskar. Det finns även en stor skattkista med guldstenar i.

Jag cyklade tillbaka till lekplatsen i dag men ingen Felix var där. Hans husvagn var borta och jag blev lite ledsen. Det var andra barn i parken så jag hade kul i alla fall men inget går upp mot riktigt roliga kompisar. I kväll har mammas kompis Jenny varit här på middag och jag fick en bok om troll! Det går verkligen ingen nöd på mig men som sagt några kompisar eller i alla fall en enda vän vore inte fel. Inte ens mormors katt Blossom vill vara med mig!

Av Carl - 21 juni 2014 10:47

I dag är det midsommardagen och det är +8 grader. Tur att jag har massor med varma kläder och en varm brasa att sitta framför. Jag och räven dricker varm choklad och äter macka till frukost. Att det är kallt gör inget för jag har det mysigt och trevligt.

I går på midsommarafton sken solen och det var lite varmare. Då gick vi till Bergafjärdens camping och tittade på midsommarstången och spelade minigolf.

Det är inte alltid så lätt att få bollen att rulla dit man vill. Vi spelade 12 hål och jag vann! I dag tror jag att vi tar det lite lugnt och kanske ska mamma, pappa och jag träffa några kompisar ikväll. För tillfälligt regnar det men det blir säkert bättre snart.