Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Carl - 20 augusti 2009 11:15

Mamma och jag liftade till Sunsvall i måndags med Sara, Siri och Hedda. Sara är min gudmor och hon är jätte snäll. Siri, Heda och jag satt i baksätet och vi skötte oss faktiskt riktigt bra hela vägen. Vi stannade i Tönnebro och åt köttbullar med makaroner. Både före och efter maten lekte vi i lekhörnan sedan bar det iväg igen. Mormor och morfar stod utanför huset och väntade på oss när vi kom.

Dag nr två kom mammas barndoms kompis Kajsa och hennes tjejer Sofia och Emmy och hälsade på oss. Kajsa hade med sig en blåbärspaj och vaniljsås som vi festade loss på. Jätte gott!

Dag nr tre kom mormors bror Ingvar, hans fru Elsie och deras barnbarn Isabel, och av dom fick jag ett träpussel. Jag har lagt pusslet varje dag och varje gång blir det lika fint, tack så mycket!

Som ni ser på bilderna så har jag provat åka runt på en gammal mjölkvagn och kört lite bil. Mormor och morfar busar med mig hela dagarna så jag blir helt slut. Det tar på krafterna att umgås med dom, men jag har så ROLIGT!! Mormor letade rätt på mammas gamla jacka och träningsoverall från 70-talet som jag tog på mig, hi hi! Tänk att dom har kvar det än och vilken tur att det passar!

Skriver mer om mina små äventyr senare

Av Carl - 11 augusti 2009 13:19

Skepp o hoj!! Jag åkte från fina Grinda till Vaxholm och la till i hamnen. Vi gick runt och tittade och njöt i solen. Det är verkligen mysigt i Vaxholm. Många restauranger och små butiker. Mamma sa att hon skulle kunna tänka sig att bo i Vaxholm nästa sommar. Om mamma ska jobba nästa sommar måste vi bo närmare Arlanda och då ligger Vaxholm rätt bra till. Vi trivs så bra där vi bor i dag men man ska ju inte köra fast i gamla spår utan vara öppen för förändringar. Påväg tillbaka till båten stannade vi till i hamnen och köpte rökt makrill. En med vitlök och en med peppar. Vi köpte även nybakat valnötsbröd och Ben&Jerry glass. Mums vad gott det var!

Nu är vi hemma och pappa håller på att förbereda en fisksoppa som han ska bjuda mig och mamma på i kväll. Pappa vill visa hur en riktig fisk soppa med saffrans aioli ska smaka. Papppa kommer sent att glöma hur dålig fisksoppan på Grinda världshus var...(skrev om det lite tidigare)

Puss från Carl

Av Carl - 11 augusti 2009 12:45

När vi var på Grinda träffade jag några Gute får som jag matade med gräs. Fåren luktade väldigt mycket och lät så roligt. Dom bräkte till varandra och ett av fåren lät som när pappa försökte härma fåren. Kanske försökte det fåret härma en människa! Jätte kul var det i alla fall, tyckte jag. På kvällen gick vi till Grinda världshus och åt middag. Innan vi beställde pratade vi med ett par som satt bredvid oss och pappa frågade om fisksoppan var god. Paret tittade på varandra och sa: vi har det vi jämför med och den här är inte godast...Vi beställde och väntade i en evighet innan maten kom. Förrätterna och mammas varmrätt var super goda men pappas varmrätt var det värre med. Pappa beställde fisk soppa med aioli. Pappa ville ha fisksoppa och trodde inte det kunde vara så illa trots parets varning. Tyvärr låg det något i det paret bredvid oss hade sagt om fisksoppan. Den smakade vattenutspedd tomat juice med cayennepeppar. Det var tre sockerbits stora fisk bitar i och några burkräkor. Gissa om pappa blev snopen och besviken! När servitören frågade om det var gott sa mamma: min varmrätt var kanon men hans var en katastrof. Oj, då sa servitören... Pappa förklarade att en fisksoppa kan inte smaka så här men det är strunt samma, det är lugnt, sa pappa. Pappa var så hungrig så han hade ätit upp och han orkade inte tjafsa. Pappa sa till mamma att fisksoppan var så urdålig, det sämsta pappa ätit på väldigt länge. ( i vanliga fall skulle pappa ha ställt till med en scen men nu orkade han inte) Servitören kom tillbaka och sa att kocken beklagade och världshuset bjöd på fisksoppan. Vid det här laget var jag så trött så jag såg dubbelt och somnade bums vi kom till båten. Skickar med en kvällsbild från verandan där vi satt och åt.

Av Carl - 9 augusti 2009 15:25

Skepp o hoj! I går tog jag båten och körde till Grinda och la till i gästhamnen. Sjön suger och jag blev jätte hungrig så vi grillade lamm och sedan gick vi på promenad. Jag sov gott till och från hela natten, det gungar skönt i båten. I dag har jag bl a ätit fullkornskex från Brago, dom kan jag varmt rekommendera. Vi har varit till en strand här på ön och i kväll ska vi gå till världshuset och äta middag.

Här är det jätte fint och om du har möjlighet så åk hit!

Av Carl - 18 juni 2009 21:22

Som ni ser packade jag för fullt i morse och skyndade mig i väg med bilen mot norrland för att fira midsommar hos mormor och morfar. På morgonen varnade dom på TV:n att det skulle bli trafik kaos i Stockholm så vi fick bråttom att komma i väg. Innan vi lämnade Stockholm stannade vi till som snabbast hos farmor och sa glad midsommar. Väl framme hos mormor och morfar blev jag firad för att jag har fyllt 1 år. Vi åt middag och äppelkaka med kardemumma grädde till efterrätt. Efter middagen fick jag födelsedagspresenter! En hel låda med spel, två cd skivor, böcker och en uppblåsbar pool. Jag blev jätte glad för mina presenter och blev så förvånad när mofar kom in med en motorcykel! Jag fick en blå stor motorcykel som har en gaspedal och en back. Det finns två knappar på motorcykeln, den ena låter som en siren när man trycker på den och den andra spelar en disco låt.

Nu är det sent och jag måste sova

Av Carl - 26 maj 2009 18:18

Nu ska vi lämna ris, kyckling och sand och åka hem. Vi har bokat och åker på lördag, landar söndag morgon i Stockholm. Det ska bli så spännande att komma hem! Jag hoppas att pappa hinner med allt han ska innan det är dags att åka. Vi har bara tre hela dagar kvar här, kan knappt fatta att vi ska åka. När jag kommer hem ska vi köpa en ny barnvagn till mig. Dom som finns här är sååå dåliga och går bara sönder. Pappa säger att han ska börja springa när han kommer hem. Han säger att han ska jogga med mig i en barnvagn. Det låter hur kul som helst! Tänk att flyga fram på Värmdö med världens fart. Jag är säker på att pappa springer fort, jätte fort. Ha ha! Pappa kanske springer så fort så det fladdrar i mina kinder!

Puss, kram och god natt

Av Carl - 23 april 2009 08:03

Nu är vi i Pattaya och det är så rent och fint här. Mamma och pappa tycker också det. Innan vi kom hit sa dom att det är så schavigt i Pattaya men så tyckte dom innan vi hade varit i Khatmandu. Pattaya är modernt och underbart i jämförelse med Khatmandu. Vi bor på Hard rock hotel och här har tjejerna på sej amerikanska små dräkter när dom serverar, rätt snyggt tycker jag. I går kväll åt vi med pappas golf kompisar från Stockholm och i kväll har en gubbe som säljer något bjudit oss på en tillställning. Han säljer något som ska vara i huset det har med kakel och pooler att göra. I morgon kväll åker vi hem till Surin igen. Jag skulle kunna stanna här ett tag till men nu ska vi hem.

Jag har en egen sång men jag har kört fast med texten. Du kanske kan hjälpa mej? Melodin är välkänd, det är han gamlingen som har en farm. Så här börjar den:

Carl Wilhelm är mitt rätta namn

iaaaa iaaaaa oooo

Jag trivs bäst i mammas trygga famn

iaaaaa iaaaaa ooo

Men pappa han är också bra att ha

Vi busar och kramas varje dag

iaaaa iaaaaa ooo

Sen har jag inte kommit längre. Vad tycker du?

På bilden i dag ser ni mig på balkongen när jag övar på att klättra. Ni behöver inte vara oroliga för jag kan inte klättra så högt än.

Stora, varma och soliga kramar får Carl

Av Carl - 21 april 2009 06:20

Vi åkte från hotellet redan kl 06.00 för vår flight hade avgång 07.30 Jag blev väckt och fick lite gröt sen bar det iväg till flygplatsen. Vår chaufför stod pliktskyldigt och väntade på oss och hälsade glatt: Namaste, när vi mötte honom. Det betyder hej. Vi fick vänta ett tag på flygplatsen och det var så äckligt där. Mamma skulle gå på toa men var tvungen att vända i dörren för hon höll på att kräkas. Hon gick till nästa toa men den var lika illa den. Mamma sa att det var bland det snuskigaste hon sett. När vi kom ombord på flyget så var den upplevelsen glömd och det pirrade i hela magen för vi skulle flyga bland bergen! Vi flög med Buddha air i ett propeller plan med plats för 14 personer. Piloterna startade planet och vi skumpade iväg och steg med en väldans fart. Sen flög vi längs efter Himalaya, vädret var klart och fint så vi såg varenda topp. På den här resan han vi inte bestiga Mount Everest men jag har i alla fall sett världens högsta bergstopp på nära håll. Det var så mäktigt att sväva ovanför molnen och se bergskedjan. Det är en oförglömlig upplevelse!

I dag ska vi åka "hem" till Thailand igen. Vi ska till Pattaya för pappa ska träffa sina golfkompisar från Stockholm. Det känns skönt att åka "hem" igen men jag kommer aldrig att glömma Nepal. Khatmandu är så fattigt och smutsigt men kommer man bara upp i bergen en bit så blir det renare och finare. Det är stora kontraster här och vi har hunnit se mycket under vår vecka. Det är många "flummiga" hippie människor som åker hit för att "finna sig själva". Många reser hit för att för att ge sej ut på vandring och bestiga berg. Jag kan inte vandra än, jag är inte flummig och jag behöver inte finna mej själv för än så länge har jag koll på vem jag är. Men om jag någon gång i livet tappar bort mej själv så kanske jag åker tillbaka hit för att vandra och hitta tillbaka till mig själv, men det tar nog tid.
Nu ska vi till flygplatsen och nya äventyr väntar, tjooho!!