Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Carl - 22 augusti 2016 14:51

Innan vi lämnade Berga, mormor, morfar, Zeb och Blossom bjöds det på tjäder. Tjäder smakar både fågel och kött, väldigt festligt tyckte jag. Tack så mycket

När jag kom till Stockholm hann jag bara slänga in väskan på hotellet och sedan bar det iväg på middag. Våra vänner Tomas och Helena bjöd på massor av sashimi och det gillar jag. Mamma hann inte knäppa kort för jag åt upp bitarna så fort.

Jag tittade ut genom fönstret och såg en annorlunda byggnad som såg ut som en rymdraket. Jag fick veta att det är Kaknästornet, dit vill jag nästa gång jag är i Stockholm.

Vi hann med att hälsa på våra vänner från Phuket också. Familjen har köpt ett stort hus långt utanför stan som dom gjort i ordning jätte fint. Till Carlson's lycka bodde en liten busig hundtjej i huset som heter Lulu. Carlson har busat med Zeb från morgon till kväll hela sommaren och saknar sin kompis. Hundarna sprang omkring hela kvällen och det bar svårt att få med båda på bild.

Min kompis Beppe och jag spelade fotboll, simmade och spelade spel. Kvällen gick fort och tillslut var det dags att åka hem.

När vi skulle säga hej då satt hundarna lydigt på mattan och väntade. Visst är dom gulliga!

Innan vi flög hem till Palma hälsade vi på farmor. Jag tog stegen upp till loftet och kom ner med ett fotoalbum. Vi tittade på alla bilder och farmor berättade vilka vi såg.

Jag fick ett foto på pappa och hans syskon. Det tog jag med till Palma och satte upp i mitt rum

Planet gick 06.05 på morgonen och det var svårt att somna i tid. Melina, Max och Jacob bjöd på tidig taco middag på kvällen. Vi åkte hem i tid och la oss men vi vände och vred oss innan vi tillslut somnade.

Av Carl - 8 augusti 2016 18:00

När vi åkte från Gråsjön stannade vi till vid Gärdesån och tittade på jätte gamla hällristningar. Dessa målningar är mellan 4000-6000 år gammla. Vi funderade mycket på människorna som bodde här på stenåldern. Tänk så kallt det måste ha varit på vintrarna, inget varmt hus att sova i och inga riktiga kläder.

Stenåldersmänniskorna har ristat in bilder på älgar och människor. Det fanns tydligen gott om fisk och vilda djur i trakten.

Det var en enormt vacker plats som stenåldersmänniskorna hade valt att bo på. Det såg nästan sagolikt ut, som ett vykort

Från Gärdesån är det inte långt till Tångeråsen. Där stannade vi och tog en titt på röda huset och trädgården.

Huset har förfallit men man kan föreställa sig hur fint det måste ha varit förr.

På baksidan fanns en trädgård med allt möjligt i, dill, morötter och mycket annat.

Jag hittade en gammal skrivmaskin som var intressant. Nu för tiden används inte skrivmaskiner och det är sällan man ser en. En gång tidigare har jag sett en skrivmaskin och det var på en restaurang. Den användes inte utan var bara till prydnad.

Inne i huset såg vi ett skåp som var ur tjusigt, jag tror det stod att skåpet var från 1804. Tänk om den som gjorde skåpet fick veta att 2016 ser jag skåpet för första gången och tycker att det ser coolt och vackert ut, på samma gång.

Vi åkte vidare och kom till Östersund och faster Margareta. På sin ballkong hade Margareta en jätte stor blomma som heter Night sky. Jag fick se att blomman har små vita prickar och det är dessa prickar som ser ut som stjärnor.

Margareta bjöd på en kladdkaka med jordgubbar på. Alla tyckte den var så god

Jag fick presenter! Jag fick bla en bok som var väldigt fiffigt gjord. Halva boken var en bok som hetter Trollskogen, skriven av John Holmvall. Om man vänder på boken och vänder den upp och ner är det en annan bok som heter Vi vill ha disko. Jag fick en pysselbok och en super tjock bok på engelska om Harry Potter. Den sista ska jag läsa när jag blir lite äldre

Faster Margareta bor i en fin lägenhet som ligger nästan mitt i stan, det var mysigt där och hon såg ut att trivas bra. Det var trevligt att träffas och jag är säker på att vi ses igen.

Av Carl - 3 augusti 2016 11:50

Jag har precis kommit hem från Jämtland. Vi var där nästan en vecka och allt gick bra. Vädret var både kanon och regnigt. Det kunde växla väldigt fort. Förutom att fiska så har jag lärt mig spela kort. Vi började med 5-kort och sedan 5-kort med ett byte och samla poäng. Jag fick triss en gång och en gång fick jag färg. Jag lärde mig snabbt och ville aldrig sluta spela.

Jag älskar smörstekt majs. Jag kan äta en hel tallrik själv. Flingor är inget för mig om det inte är choklad på dem förstås. Vi har ätit massor men vad gör det när man rör sig så mycket som jag gör?

Först letade jag efter mask som jag skulle fiska med. Det var jobbigt och myggorna var besvärliga. Jag hittade några men dom kommer vi inte långt med, tänkte jag. Då visade morfar mig ett nytt drag som han köpt. Det såg ut som en liten alien från rymden. Efter att ha provat detta nya drag kommer jag aldrig mer att hacka efter mask.

Ibland är dom på hugget och då är det bäst att passa på att dra upp några. Tänk så gott det är med smörstekt abborre. Morfar är jätte bra på att "byxa" abborre som det heter. Jag fick lära mig, hoppas jag kommer ihåg det.

Pappa fick ibland hålla i mitt spö när det nappade, så stark är en stor abborre. Morfar körde båten, tog av fiskarna, fixade dragen och höll koll. Vi andra drog upp ett gäng fina fiskar som vi åt till middag på kvällen.

Mamma fick en gädda också. Den kokade vi till katten Blossom och hundarna.

Förutom att fiska har jag letat efter hjortron också. Vi hittade lite som vi kokade till sylt och åt tillsammans med ostar. Jag gillar varken gamla ostar eller hjortron. Men tydligen var det en riktig hit för pappa vill ha med sig hjorton till Mallorca! Det blir svårt eftersom det måste vara fryst hela vägen. Vi har däremot kokat lite som min farmor ska få när vi kommer till stockholm. Vi har gjort mycket mer men det skriver jag om nästa gång.

Av Carl - 8 juli 2016 14:15

Jag, Carlson och mamma har varit till faster faster och Gunnar och hälsat på. Det första jag gjorde var att lägga mig i hamocken och vila lite. Det är så skönt att ligga i skuggan och gunga, frisk luft och lugn och ro. Carlson tyckte också om det.

Gunnar var lite frusen och ville sitta i solen. Trots att jag är mycket solvan så tyckte jag att det var lite varmt, kanske för att jag spriger runt så mycket mer än Gunnar. Anita minns att jag gillar kyckling och ris så det hade hon lagat till mig. Det fanns även revbenspjäll som jag provade. Mums, jag ville bara ha revbenspjällen! Till efterätt blev det rabarberpaj och vaniljglass. Jag trodde inte att jag skulle gilla rabarberpajen men ibland har man fel. Pajen var täckt av ett "knäcktäcke" som var sött och gott. Vi vill gärna ha receptet!

Vi gick till huset där Git bodde förut, jag ville gunga och kolla runt. Git brukade alltid stå utanför sitt hus och prata med mig när jag hälsade på, men inte nu längre. Git blev 101 1/2 år, nu är hon i himlen.

Anita prov gungade innan mig för man vet aldrig om en gunga verkligen håller år från år. Gungan höll i år också.

Jag klättrade upp och ner för lilla berget några gånger sedan satt jag mig ner och funderade och vila lite.

Tänk att det fanns smultron att plocka! Så somrigt och gott!

Smultron kommer alltid vara min favorit!

Jag gillar blommor också, speciellt blommor som luktar gott

och den här blommar luktade fantastiskt gott

Jag ville så gärna ta med en hem men det fick jag inte för mamma. Vi skulle handla på hemvägen och med tanke på värmen så skulle blomman inte vara så fin när vi väl kom hem igen.

Självklart gick vi till stranden och badade. Vi tittade på fiskar och på ankor med ankungar. En del killar jagade ankorna och dom sprang allt vad småbenen klarade till vattnet där dom snabbt simmade ut en bit.

Det var en rolig utflykt och avbrott i vårt packande och säljande av möbler. Vi har hunnit hälsa på farmor också men det skriver jag om en annan gång

Av Carl - 2 juli 2016 11:00

Resan från Mallorca till Stockholm gick jätte bra. Kanske inte Carlson håller riktigt med om det, han satt i sin väska på golvet hela resan. Han är en snäll och tålmodig hund så han klagade inte men man ser på hans ögon att han inte är riktigt nöjd med situationen.

Han ville så gärna sitta i mitt knä men det är inte tillåtet på flyget

På Arlanda köpte vi lite mat från Max och hämtade hyrbilen

Tur att det var ganska varmt och så skönt att inte landa efter en långflygning. Vi hade ingen jetlag och var pigga. På Rindö har vi rätt mycket att ta tag i nu i och med försäljningen. Mormor och morfar kommer snart och då ska vi göra några utflykter. Dom ska ta med sin lilla hund och det blir spännande att se Carlson och Zeb tillsammans.

Av Carl - 19 maj 2016 21:30

Resan från Frankrike till Barcelona gick jätte bra, inga problem. Vi kom fram i mycket god tid och åkte direkt till hamnen och letade efter vår färja. Pappa har åkt färjan förrut och han berättade att det var svårt att hitta färjan. Vi åkte kors och tvärs och åkte fel. Många rondeller, enkelriktat, och mycket trafik. Tillslut hittade vi rätt, längst ut på en jätte lång pir fanns vår "gate". Det var inte samma ställe som när pappa åkte förra gången. Vilken tur att vi började med att leta så vi visste var vi skulle, annars hade det blivit jätte stressigt och förmodligen hade vi missat färjan. När vi väl visset vägen dit vi skulle åkte vi till city och parkerade i ett garage på Rambla, största gatan.

Vi var hungriga och letade rätt på ett bra och säkert ställe med good mat. Vi ville inte göra om samma misstag som gårdagen. Vi bestämmde oss för en restaurang som lång i en saluhall. Vi beställde två stora goda Entrecote och en hamburgare. Vi började med Patanegra och allt var super gott.

Vi satt vid köket och såg på när kocken lagade vår mat. Vi var riktigt hungriga och bara det är en bra krydda

Efter middagen när vi gick till bilen kom plötsligt en polisbil framsusandes. Pappa och jag tittade och följde dramat med spänning. Poliserna parkerade utanför en butik på Rambla och och grep en tjuv inne i butiken. Jag tittade med stora ögon och sa att det är första gången jag ser poliser in  action. (Ni ser mig och pappa bredvid polisbilen)

Vi gick vidare och precis innan vi gick ner till garaget fick jag syn på en tjej som satt på gatan. Bredvid sig hade hon en hund som såg sjuk ut. Hunden låg helt stilla och såg mycket sjuk ut, Jag stannade och tittade med stora ögon. Jag ville så gärna springa fram och ta med hunden hem. Stackars dom två, hur kan det gå så illa? Tjejen och hunden satt utanför stora varuhuset El Corte Ingle´s. Usch och fy vilket livsöde. Vi åkte raka vägen till stora båten och gick till vår hytt. Klockan var mycket och vi gick och la oss nästan omgående. Vi hade en rymlig hytt med fönster och badrum. Färjan kom slutligen fram till Palma hamn tidigt på morgonen. Vi hade bokat "late check out". Vi kunde i lugn och vakna till och äta lite frukost. Jag tittade ut genom fönstret och blev glad när jag såg katedralen och Palma stad. Vi åkte hem, det tog 3 min eftersom vi bor nära hamnen. Det var skönt att komma fram och andas ut. Det var en intensiv och intressant resa. Nu har jag kommit tillbaka till skolan och allt är som vanligt igen. Hoppas ni gillade min lilla resedagbok

Av Carl - 15 maj 2016 14:30

Vi fortsatte resan från Lörach, till Basel och mot Geneve. Pappa tänkte att vi skulle äta lunch i Geneve med vi var där så tidigt så vi bestämde att köra vidare. Vi såg fantastiska berg med snö på. Någon gång ska jag åka skildor i Schweiz, bestämde jag mig för.

Mil efter mil med gula blommor som man gör raps olja av

Till slut kom vi fram till hotellet vi skulle bo på över natten. Det var ett charmigt ställe i Carcassonne, Frankrike. Vi valde detta område för hela Carcassonne är vackert och det bodde massor med riddare här förr i tiden.

Det är inget spöke ni ser i fönstert. Det är pappa som undrar var jag tog vägen.

Ni ser på skylten vad hotellet heter.

Det var lugnt och fridfullt, lite spökligt

Jag är en staty av en boxare

På kvällen gick vi till en restaurang och pappa såg framemot en jätte god middag. Men den blev inte så god som vi hoppats på. Till förätt beställde mamma och pappa Foie gras men det var så enormt mycket och ingen gele till. På bilden ser ni en portion. Till varmrätt beställdes Entrecote men den gick inte att tugga. Pappa hade sett framemot gott rött vin, Chateauneuf-du- pape men det hade dom inte. Jag beställde ett säkert kort, lax och det var helt ok.

På restaurangen hade dom en gammal riddar rustning och många, många svärd. Jag var fascinerad.

Trots den dåliga middagen var det jätte trevligt att besöka detta annorlunda ställe. Nästa dag gick vi till riddarborgen. Utanför borgen fanns en gammal kyrkogård med enormt gamla gravar. Det var familjegravar från många, många år tillbaka. Vi såg även några nya gravar så kyrkogården används fortfarande av familjerna.

Sedan var det äntligen dags att gå in till borgen. Det var vackert, spännande och jätte stort

I borgen låg en stor, fin kyrka som vi gick in till

Pappa frågade om jag ville köpa ett ljus och tända det. Självklart, svarade jag. Jag fick 1 euro och köpte ljuset. Pappa visade hur man tänder ljuset. Pappa förklarade att man gör så här och skickar en hälsning till någon som är död. Vi skickade en hälsning till min farfar i himlen. Synd att vi inte fick träffa dig men vi tänker på dig, sa vi

Pappa sa att jag fick välja en plats till ljuset. Jag valde en speciell plats som jag tyckte var finast

Mamma tände ett ljus för sin mormor och morfar och plaserade ut det på vilket hon tyckte var bästa stället. Jag hälsade till dem också. Jag undara mycket om dom i himlen kan se och höra oss.

Vi lämnade kyrkan och borgen och fortsatte vår resa mot Barcelona

Av Carl - 10 maj 2016 15:00

Det är bara ca 10 mil mellan Kiel och Hamburg och dessutom kör man på autobahn. Nu var det vägarbeten på autobahn så det gick inte så fort. Vi kom fram till Hamburg vid 11-tiden och gick runt på stan ett tag. Vi åt lunch på Vapiano och efter lunchen gick vi till en STOR park. Jag tyckte tornet var väldigt intressant men det gick inte att åka upp i det. Det fanns mycket annat att titta på och göra.

Jag verkligen älskade den här parken och villa inte gå därifrån. Det fanns massor att leka med och glassar i kiosken.

Tänk att en så enkel grej kan vara så rolig. En (tyngre) person hoppar till på den ena sidan och då flyger man upp iluften på den andra sidan.

Det fanns så enormt många blommor i parken. Jag gillar blommor, det har jag alltid gjort. På senare tid har gula blommor blivit min favorit.

Det var varmt när solen var framme men när den gick i moln blev det lite, lite kallt. Mamma tog med sig fel jacka från bilen till mig. Vi har svarta täckjackor båda två och till mig tog hon med sig sin. Det gick också bra, jag börjar bli så stor så snart kan jag ha vuxnas kläder.

Glassen var så stor så jag delade med mig till några hungriga fåglar. Den vita fågeln var finast, tyckte jag. Mamma berättade att hon och hennes mormor ofta gick till en park och matade fåglarna när min mamma var liten. Det var långt innan tv-spelen kom, sa jag.

Pappa kände mycket väl igen en blomma i parken, Rododendro. Den blommar har farmor haft, berättade han.

Jag gillar blåa blommor också, jag gillar det mesta som är blått speciellt mörkblått.

Vi lämnade tillslut fina parken och gick till en stor och fin ciggar butik. Någon gång per år tar pappa en ciggar. Det fanns mycket att välja mellan och han som jobbade där kunde exakt allt om ciggarer.

Rummet där ciggarerna förvaras kallas humidoren och där luktade det INTE gott. Fy, så illa det stank. Jag blev lite snurrig i huvudet och gick ut.

Vi gick till en Japansk restaurang och beställde sashimi och Sukiyaki. Jag älskar japansk mat! Jag vill inte ha sushi, bara den råa fisken gillar jag.

Det råa köttet kokas i grytan med alla grönsakerna. Det var så gott, allt var gott!

Jag har alltid haft svårt att äta med pinnar, det är faktiskt helt omöjligt. På den här restaurangen fick jag ett par barn pinnar. Jag skulle ta med dem hem men det glömte jag. Det var en enkel hopsättning med gummiband, kanske kan jag fixa det själv.

På kvällen var det dags att köra upp bilen på tågvagnen. Tåget gick till Lörrach som ligger i sydvästra Tyskland. Det är första gången jag har åkt sovvagn. Vi hade en egen cupe´med 3 bäddar. Tanken var att jag skulle sova längst upp för där var madrassen kortare. Det fick jag inte för sängen var över 2 meter upp och även om det var spännband för så kan man ramla ur om man har otur.

Jag sov ganska bra men jag tror klockan var inte mer än 6.30 när vi blev väckta.

Det var väldigt kallt på morgonen i Lörrach. Jag frös och var trött. När vi äntligen satte oss i bilen igen somnade jag och sov till 11.30!!

Då hade vi kommit en bra bit på resan, men det berättar jag nästa gång