Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Carl - 8 maj 2016 11:00

Nu är vi hemma igen efter vår resa. Tur att jag inte hade skola dagen efter vi kom hem för vi är alla rätt trötta. Resan gick bra och var intressant. Det blir för mycket om jag skriver om hela veckan på samma gång så jag delar upp det. Vi landade mitt i natten och tog en taxi till vår bil som stått parkerad länge i ett garage. Taxi chauffören körde mycket dåligt och backade in ett staket och körde fel... Till slut kom vi fram och bilen väntade på oss. Det fanns ingen lampa så vi lyste med mobilerna när pappa kopplade in batteriet. Bilen startade med det samma och vi andades ut, vilken lättnad att det inte krånglade. Vi han med 03.15 färjan hem och stöp i säng. Nästa dag var det full fart hela dagen. Vi gick igenom allt, kläder, skor, leksaker osv. Vi slängde massor och valde ut vad vi skulle ta med i bilen. Min vän Max och hans familj kom hem från en segling på måndag och då bjöd dom mig och mamma på middag. Pappa var i stan och hälsade på farmor och åt på restaurang med Melina, Jacob & Max.

Jag gav Max tre glas med en döskalle på. En till Max, en till Ted och en till mig. Om någon av dem har en annan kompis på besök kan den kompisen låna glaset. Max mamma blev jätte glad och sa att dom kommer alltid att tänka på oss när hon ser glasen. Middagen var trevlig men tillslut var vi tvungna att bryta upp för killarna skulle på skola / dagis nästa dag och vi hade massor att göra.

En annan kille i huset hade en rolig bräda som han kom infarandes på i full fart. Jag fick prova och det var sååå svårt men himla kul. Man styr med fötterna och lutar sig lite åt det håll man ska. Roger hjälpte mig och jag tror jag skulle lätt kunna lära mig.

Nästa dag var inte lika rolig. Det är alltid tungt att säga hej då. Max mamma var väldigt ledsen när vi åkte och jag kände mig så sorgsen. Vi har så otroligt trevlig och kul ihop. Max mamma säger att vi är nästan som vi vore släkt. Vi kommer tillbaka när vi ska packa ur vår lägenhet men då är det definitivt över. Det finns rum att hyra i närheten och vi kommer säkert att bo där någon gång. I början av vår långa bilresa satt jag helt tyst och snurrade på min legogubbe. Väldigt tungt att allt måste ha ett slut.

Vi körde till Göteborg och checkade in på bilfärjan som skulle ta oss till Kiel. Pappa hade bokat en överraskning till mig och mamma. Vi bodde i en fin hytt med egen jacuzzi. Utanför hytten fanns dricka, chips, dumle kola och KAKOR! Jag provade en kaka och konstaterade att det är mormor som bakat dem.

Super goda kakor och livet leker igen!

Jag hoppade omkring och var jätte glad!

Vi fick hur många jordgubbar vi ville och jag mumsade glatt i mig.

Senare på kvällen åt vi en jätte god middag i restaurangen. Det var lugnt väder och resan gick bra.

Nästa morgon körde vi av bilen från färjan och var framme i Kiel. Jag plockade fram hur många dumle kola som helst ur mina fickor. Jag har aldrig ätit dumle kola förut och det har blivit min nya favorit. Vi körde en kort sträcka till Hamburg och där var vi hela dagen. Men det skriver jag om nästa gång.

Av Carl - 23 februari 2016 11:52

När Loek hälsade på mig på hotellet råkade vi krocka i poolen. Loek åkte baklänges i ruschbanan och jag stod för nära och fick hans bakhuvud rakt på läppen! Blodet rann och jag kämpade mot gråten. Jag fick stå i utomhus duschen och efter ett tag slutade det att blöda. Mamma trodde att jag måste sy men pappa visste att det skulle läka ihop bra.

Så här såg jag ut morgonen efter. Mamma tog ett kort på mig precis innan jag vaknade. Det ser faktiskt värre ut än det är. Svullnaden gick ner och jag kunde redan samma kväll äta en pizza.

Det var verkligen spännande att hälsa på igen på min gamla skola. Min tremänning Leona går där och några andra barn från min tid men resten var nya.

Här är Leona och jag i bakgrunden. Det var skolans sista dag innan skolovet och vi hade vattenkrig.

Jag var störst och äldst på skolan och det var roligt för omväxlingskull

Mormor, morfar och jag tog fotmassage en dag. Jag blev så trött så jag slumrade till ett tag.

Det här är den frukost jag har ätit på hotellet. Väldigt gott och väldigt onyttigt. I dag flyttade vi till villan så i morgon blir det ingen donat till frukost

Det har varit trevligt på hotellet men inget går upp mot villan. Ruschbana och kids club är super men jag trivs såklart bättre hemma.

Super god milkshake drack jag på hotellet men jag är säker på att jag kan få det hemma också.

I går morse landade Max, Melina och jacob och i morse landade Karin, två söner och den enes flickvän. I dag har vi alla flyttat upp till villan och i morgon åker mamma och pappa hem. Tiden går fort och innan vi vet så är det vi som sitter på planet hem. I morgon kommer min vän Lennox och hans mamma Lena och hälsar på. Det ska bli kul!

Resa · Resa
Av Carl - 23 februari 2016 11:52

Jag var störst och äldst på skolan och det var roligt för omväxlingskull

Resa · Resa
Av Carl - 15 februari 2016 09:31

Här har vi precis fått sportlov och jag säger hej då till Oliver utanför skolan. Mamma kom och hämtade mig med bilen för att vi skulle snabbt hem och byta om och sedan åka till flyget. Resan gick bra och jag sov faktiskt en hel del. Dong kom och hämtade oss på flygplatsen och vi åkte raka vägen till villan.

Där träffade vi Na, tjejerna, Goldie och Na´s hund Ninja. Vi träffade alla andra också förstås men dom kom inte med på bilden. Na skaffade Ninja dels för att hon gillar djur men även för att det skulle vara sällskap till Carlson. Hon fick veta att små hundar äter bättre om dom har en lite kompis. Na började gråta när hon kramade mig och mamma. Hon blev så glad att se oss igen.

Efter middagen med mormor och morfar gick vi till 7/11 och köpte lite snack. Det var så varmt så jag ställde mig vid kyldisken och svalkade mig.

Nästa dag var det mammas födelsedag och pappa och personalen ordnade en överskningsfest för mamma. All personal i båda villorna kom med massor av blommor och tårtor. Jag höll på att svimma när jag såg alla fina ballonger. En jätte stor ballong stod det mammas namn på!

Dom sjöng och serverade och vi bjöd all personal på tårtorna.

Na och jag hjälptes åt att skära upp bitar till alla. Det tog lång tid.

Middagen var super god. Mormor och morfar ska beställa soppan när vi flyttar upp till villan, den tyckte dom var godast.

Lilla Ninja fick sitta hos mormor en stund.

När vi kom hem till hotellrummet väntade ytterligare en tårta. Hotellet måste ha hört att mamma fyllde år. Det var en trevlig födelsedag för mamma. Alla nära och kära har hört av sig och hälsat grattis, det är en lätt dag att komma ihåg. Alla hjärtansdag är en fin dag tycker jag.

Party · Resa
Av Carl - 5 december 2015 14:53

Äntligen är Carlson hemma hos mig igen. Mamma och pappa hade planerat Carlson´s resa och hållt det hemligt för mig. Jag satt i soffan och läste min skolbok och plötsligt ringde det på dörren. Jag sprang och öppnade och där var både pappa och Carlson. Gissa om jag blev överaskad! Jag blev helt tyst och satte mig ner på knä vid min hund. Han blev så glad och hoppade på mig. Det är lite mer än 6 månader sedan vi tog ett tårfyllt adjö när vi åkte från Phuket och villan. Jag har pratat och tjatat om min hund men aldrig trodde jag att det var idag han skulle komma hem. Pappa fick många kramar och jag tackade så mycket för att ha fått hem honom. Resan hade i det stora hela gått bra men det började sådär på Phukets flygplats. Flygbolaget hade godkännt att han skulle få sitta i kabinen men när pappa checkade in sa dom att det är absolut inte tillåtet. Carlson fick åka i cargo till Bangkok. Han skällde och gnällde så högt han kunde när han blev bortförd instängd i sin lilla bur. Han var lika stressad som pappa var arg! Väl framme i Bangkok fick han komma ut från sin bur och gå ut från flygplatsen och lufta sig lite. Han var rädd men överlycklig att vara med pappa igen

Nästa flygning var med Turkish Airlines till Istanbul. Det gick bättre, han fick sitta bredvid pappa i sin bur på ett säte. Pappa sa att all personal på flyget kom fram och gullade med Carlson och på flygplatserna kom alla tjejer, tanter och damer fram och hälsade på den super söta lilla hunden som åkte runt på pappas bagagevagn. Inte konstigt med tanke på hur söt och snäll han är. I Istanbul krånglade flygplatspersonalen lite med Carlson´s dokument och ville ha koll men det gick bra. Turkish Airlines och deras launger är det bästa pappa har varit med om när det gäller flygplatslaunger. Pappa var mäkta nöjd med kockar, viner, bioanläggning, sovhytter, bastu mm. Flygningen var också super bra. När dom kom till Barcelona gick det fort och bra i tullen, inga problem. Dom sov på hotell och Carlson fick en egen liten hundsäng. Nästa morgon höll det på gå riktigt dåligt. När pappa checkade in till flyget mot Mallorca sa inchecknings personalen att dom inte längre tillåter hårdplast boxar till hundar. Vilken tur att pappa hade fått med sig en mjuk hundväska också, phu! Annars hade pappa varit tvungen att åka in till stan och köpa en....

Här ser ni Carlson i den mjuka hundväskan. Den gillade Carlson mycket mer än den hårda som han kände sig instängd i. Tur att pappa hade båda eftersom den mjuka väskan är förbjuden i cargo som Carlson tvingades åka i på första flygningen.

Här står han och väntar när pappa checkar in

Här får Carlson lite fisk hemma i sitt nya hem hos oss

Han var trött efter den långa, långa resan, alla intryck och alla människor han hälsat på.

Mamma bad Na köpa några dräkter till Carlson eftersom det är så pass mycket kallare här. Valet av kläder är roliga, hon köpte 3 st olika. Ni får se de andra 2 en annan gång. Jag är oerhört tacksam att pappa reste denna omväg för att hämta vår hund. En väg tog 27 timmar...Det var snällt gjort, tack snälla pappa

Av Carl - 1 november 2015 15:35

Mitt lov börjar lida mot sitt slut nu. Lovet har varit riktigt trevlig, tycker jag. Skolan börjar på tisdag och jag har på känn att det kommer bli tufft att kliva upp tidigt igen. Här ser ni när vi åkte tåg till Soller. Tåget är mycket gammalt, från 1912 om jag inte minns fel. Det tar en timme att tuffa upp till Soller från Palma. På resan kan man se mycket av den vackra naturen, fina stora berg, kor, några hästar och en åsna!

På stationen i Soller stod Mimmi, Roger och killarna och väntade på oss. Vi gick till torget och åt en lång lunch. Jag, Max och Ted åt hamburgare och dom vuxna åt massor med olika tapaz. Pappa blev helförtjust i Pimientos padrones - bacon lindade daddlar.

Efter lunchen gick vi till Sollers glassfabrik och alla åt glass. Det fanns över 40 sorter att välja mellan. Det spelar ingen roll hur månfa goda sorter det finns så väljer jag alltid vanilj.

När det blev tidig kväll var det dags att ta tåget hem. Roger tipsade oss om att vänta med att stiga på tåget tills bara några minuter innan avgång för då kopplas en 1.a klass vagn på. Vi gjorde som han sa och åkte 1.a klass hem! Jag tyckte resan var lång och ville bara komma fram.

Vi stannade till i Palma och åt middag på en gammal tapaz restaurang som vi fått tips om att den ska vara bra. Vi åt inte tapas utan valde grillat kött som var fantastiskt gott. Pappa var mycket irriterad på servitören i början för han var enormt nonchalant men det blev bättre och middagen slutade lyckat. Det blev lite kallt efter middagen men min jacka ville jag inte ta på mig, jag tog på mig pappas jätte tröja i stället.

Vi träffade Max bara någon dag senare igen. Roger och Max hämtade upp oss och vi åkte till en Gokart bana. Det var super spännande att köra gokart. 20 km/h körde vi. Armarna nästan skakade när vi hade kört klart, ratten var tung att styra. Max har kört förrut men för mig var det premier turen.

Vi åt lunch tillsammans och gick på promenad i hamnen. Max och jag åt chicken nuggets, mums! Jag var så hungrig och väntade på att Max skulle säga att han var mätt så jag kunde ta hans sista kycklingbitar också. Min aptit är det inget fel på.

Av Carl - 27 juni 2015 19:01

Här är jag första kvällen i Palma. Planet bar lite försenat och innan vi fått hyrbilen och hittat hotellet hade klockan hunnit bli rätt mycket. Det blev en sen middag och 3 minuter innan min mat kom blev jag riktigt tok hungrig och kastade min hatt i golvet och sa att hit skulle jag aldrig mer gå!!! Men bara efter några tuggor blev jag glad igen och tyckte att allt var bra igen.

Här tittar vi på utsikten San Agusti

Pappa tycker inte om när jag gör såhär! Jag tycker det är så kul att retas

Här är jag i Illetes. Vi åt lunch på en strandtrstaurang. Mallorca är en så vacker ö, rent och fint. Alla vi träffar är trevliga och hjäpsamma. I dag har vi gjort en lång utflykt med vår hyrbil. Vi började med Cala Major seda körde vi till Port d' Andratx och åt lunch. Vi åt pizza som var gjord på rågmjöl tror vi. Det var gott och smakade nyttigt. Efter lunchen körde vi en vacker bergsväg genom Estellencs, Banyalbufar och vidare tillbaka till Palma. Jag frågade tillslut om vi bilat genom hela världen.

I morgon ska vi till stranden ett tag.

Av Carl - 26 maj 2015 06:28

Min skola har varit på utflykt till ett center för gibbon apor. Vi samlades på skolan och en mini buss kom och hämtade oss

Jag och min bästis Loek

Eftersom vi skulle bada när vi kom fram hade jag redan på mig mina badbyxor. Vi skulle alla ha bekväma skor att gå i, myggsprej, handuk och vi skulle också ha vatten med oss. Jag hade en ryggsäck med min packning och extra kläder i. Dessutom hade jag med mig fika ifall jag skulle bli hungrig.

Jag började att fika innan vi hade lämnat skolan. Allt gick bra och jag hade en trevlig dag. Det är kul när det händer något annorlunda. Annars kan dagarna lätt bli de samma på skolan. Jag har inte så många dagar kvar nu innan vi åker till Sverige. Dagen innan vi åker ska jag till Phuket Town för att göra ett "prov" och förhoppningsvis få mitt gula bälte i karate. Jag ska göra detta prov tidigare än min grupp eftersom jag åker innan min termin är slut. Dessutom simmar jag 4 (!) gånger i veckan nu tiden som är kvar här. Det gäller att äta, dricka och sova ordentligt om man ska hålla detta tempo, och det gör jag!