Alla inlägg under oktober 2014

Av Carl - 31 oktober 2014 07:07

Varje onsdag tränar jag och mina kompisar karate. Det är verkligen jätte jobbigt! Vi har två tränare som bara pratar franska men det gör inget, det går bra. Förutom en gång när jag var kissnödig och inte kunde säga det... Jag höll mig i stället. Första träningarna tränade jag i mina vita capoeira kläder för min karatedräkt hade inte kommit än

     

Nu på min senaste träning tränade jag i min nya dräkt och det kändes mer rätt! Jag har även börjat med simträning på min gamla skola PIA. Jag ska träna 2 gånger i veckan fram till julovet 

 

Vi fick öva på att dyka som ni kan se på bilden. I min simgrupp går även Alexander från min skola. Men roligast av allt är att (förutom att busa med min hund) vara med Loek på stranden! 

 

Kram från Carl

Av Carl - 25 oktober 2014 05:57

Som ni vet har jag skollov den här veckan och då hittar man på olika roliga saker. Jag och mina kompisar har varit på en heldagsutflyk. Först åkte vi till en getfarm. Där fick vi lära oss hur man mjölkar en get och klappa små killingar. Farmaren hade en getmamma som han mjölkade och vi fick sedan prova om vi ville. Vi hade med oss pyttesmå nappflaskor som han fyllde med mjölk och vi gav det till de små getbebisarna. 

   

Efter getfarmen åt vi lunch och sedan besökte vi ett vattenfall och tittade på Gibbonapor som har räddats.

     

Jag vet att mormor & morfar har varit här för några år sedan och att dom tyckte inte att det var något speciellt att se. Men om man är en lite kille med mycket spring i benen och tycker att en djungel är spännande så är det ett perfekt utflyktsmål!

Vi sprang omkring hela dagen så idag är jag faktiskt lite trött. I går kväll var jag hemma med hundarna och Toy. Toy är en av dem som tog hand om våra hundar i somras. Was och PiBat kom också och hälsade på. Jag boxades med PiBat länge och blev ännu tröttare. I dag ska vi ta med Lucky till veterinären för att se om hennes deprimerings utslag är helt borta. Hon fick det efter att Carlsson dog. 

Kram från Carl

Av Carl - 21 oktober 2014 04:31

Nu äntligen har jag hittat min hund. Jag har varit runt och letat men hittade ingen förrän vi åkte till en hund farm här på Phuket. Den farmen hade olika hundvalpar, långhåriga kattungar och fåglar. Jag fastnade för en liten söt valp med blå ögon. Hon som hade farmen tyckte det var roligt att vi hade likadana ögon. Min fina hund är så gullig, mjuk och busig.

 

Jag blev så glad så jag fick en tår i ögat när jag äntligen hittade min hund. Som jag har saknat min vän! ❤️

Vi gick och tittade på baksidan av farmen. Där fanns många burar med hundar som vuxit upp och inte blivit sålda. Vi såg en speciell hund som hade samma färg som en räv. Den hunden var liten och mycket snäll och fin. Jag hade redan bestämt mig för valpen då men om jag hade hittat den här hunden innan hade jag absolut valt den. Lilla rävhunden skällde inte som de andra hundarna gjorde, den bara klättrade mot gallret och sa: välj mig!! Vi ska försöka få Loek's familj att vilja ha den. Tyvärr vill pappan ha en stor hund... Hur som helst så tog vi med oss valpen hem och alla var glada utom Lucky 

 

Lucky är lite besvärad av den nya familjemedlemmen. Hoppas det går över! När vi kom hem släppte vi ut den lilla på gräsmattan och det var första gången han kände gräs under tassarna. Fram till 5/11 måste vi ta det lugnt med honom för då först är det dags för 3:e vaccinationsprutan. Damen som sålde valpen sa att dom som tar på valpen måste tvätta händerna noga först

 

Valpen är 10 veckor, snart 11. Han är så liten men full i bus. Ibland blir han trött och sommar och då vaknar han inte förän han har sovit klart

 

Det är tur att jag är ledig från skolan den här veckan så att jag på heltid kan ta hand om honom, min fina kompis

   

Vi har en hel lista med olika bra namn men för mig finns bara ett namn som passar. Han ska heta Carlson! Den här gången ska det stavas med bara ett S annars är det lika som förra gången. Det har jag bestämt 

Lyckliga kramar från Carl

Av Carl - 17 oktober 2014 09:22

Min klass och jag har varit på utflykt till Kamala beach. Dock inte till stranden för där har vi alla varit hundratals gånger förut. Vi besökte ett tempel och fick lära oss mycket kring detta. Vi tog med mat som vi skänkte till dem och vi uppförde oss korrekt. 

     

Det var mycket intressant och jag har pratat en hel del om denna händelse efteråt. I dag är sista dagen på skolan innan vårt skollov. En hel vecka är vi lediga. Vi ska börja lovet med att fira på stranden i eftermiddag. 

Kram från Carl

Av Carl - 13 oktober 2014 08:37

Det händer så mycket hela tiden här så jag hinner inte med mig att visa er bilder, ligger lite efter nu. Det är mycket från Kina resan som jag också vill visa er. 

 

Sarha, vår chauför är gravid och hade med sig en lärling. Han skulle köra bilen och jobba som chauför när hon inte längre kunde köra. Så vi hade en kartläsare och en chauför kan man säga. Han, lärlingen körde inte alls lika bra som Sarha och dessutom kunde han inte ett ord engelska. Vi stannade en dag på en mycket annorlunda restaurang och åt lunch. Vi fick välja mellan fisk, fågel, orm, sköldpadda, skaldjur och grönsaker. Det fanns ingen meny, den satt på burarna. Maten var alltså fortfarande levande...

 

Det var poppulärt med sköldpaddsoppa. Det ville jag absolut inte ha, inte mamma och pappa heller.

 

Fisk och skaldjur i akvarium, det har jag sett förut. Sarha stod länge och tittade på de stora räkorna och vem som helst förstod vad hon ville ha till lunch. Vi valde fisk, räkor och grönsaker. Vi fick även några vegetariska rätter serverade. Sarha och lärlingen mumsade i sig de flesta räkorna. Det fanns mycket mer att välja på det här stället. Det vi inte valde var:

                   

Som ni ser fanns det både levande ormar och många olika fåglar. Restaurangen bjöd på fågelfötterna som ni ser på en av bilderna men det var ingen av oss som ville ha det. Jag har alltid tyckt om fisk så fisk blev det för mig och lite grönsaker

   

Personalen gav mig en krabba men jag ville inte ha den

 

Så här fin blev tillslut min lunch:

 

Det blir många bilder idag för jag vill visa vad jag får vara med om. Vi besökte fler ställen den dagen och ett ställe hade såklart en super söt valp

   

 

När vi kom hem efter en lång arbetsdag var det skönt att vila upp sig i badet. Senare gick vi till hotellets bar och restaurang och åt något gott. Den här gången fanns meny och inga levande djur som tittade på oss med skrämda ögon

   

Nu vet ni hur det var i Kina. Här på Phuket är allt bra. Det blir varmare och varmare och det har slutat att ösregna som det gjorde de första dagarna vi var här. Då och då är jag uppe på bygget och kollar. Det går framåt men svårt att förstå att vi ska bo där snart. Det ska verkligen blir skönt att flytta. Jag har kollat på lite olika hundar som ni vet. Än så länge inget napp. Valpen som jag håller i på bilden från templet var ur söt. Vi tror dock att det blir en lite större hund än vad jag har tänkt mig. Vi har fått kontakt med en tjej som har en stor villa med massor med fina hundar som söker nytt hem. Vi får se om det leder till något. Hundar finns det verkligen gott om här men det gäller att hitta den rätta för mig. Lucky har varit till doktorn, hon har utsag i pälsen. Doktorn sa att det är stress. Hon har fått medicin som hon ska äta i två veckor. Lucky har blivit väldigt lugn och är så snäll. Hon är stor, vacker och smart! Snart ska hon få en ny liten kompis som hon kan leka med.

Kram från Carl

 



Av Carl - 10 oktober 2014 08:14

Nu har vi varit här i några dagar och börjar få ordning på livet igen. Det tar tid innan TV, dvd, usb och allt annat är igång. Laddare på plats och byta batterier i fjärrkontoller och packa upp kläder, badrumsaker osv osv. Det första vi gjorde när vi landade på lördagskvällen var att åka upp till bygget och kolla. Det regnade och var grått men det stoppade inte oss. Så här ser poolen ut, tog ett kort precis innan det blev mörkt

 

Vi gick till fiskdammen och gissa vilka som satt där och väntade? Jo, Na och tjejerna såklart

 


Jag blev blyg och visste inte var jag skulle tavägen. Vi tittade på alla stora fina fiskar men det var så mörkt så dom syns inte på bilderna vi tog.  Sedan åkte vi hem och åt middag. Jag plockade fram några av mina saker som jag inlåst i ett skåp. När jag tittade i min sparbössa blev jag förskräckt! Mina pengar är borta! Men sedan hittade jag dom i min gamla plånbok som min mammas morfar hade när han levde. 

 

Så här förvånad blev jag när fågelsparbössan var tom. Jag har börjat skolan igen och det är kul. Jag ligger tyvärr efter men vi ska ta igen det hemma. I våras och nu på hösten har mina klasskompisar börjat stort med matte och med stavning. Det kan man inte säga att jag har börjat med. Det ska väl lösa sig, hoppas jag. Nu när Carlsson inte längre finns ska jag på sikt hitta en ny hund. Eller att en hund hittar mig, som Carlsson gjorde. Jag och mina kompisar besökte ett ställe vid ett tempel där det bor hemlösa hundar och katter. Två tjejer från Australien jobbar där och tar hand hon djuren. Det var många som var helt underbara där, speciellt en valp som jag inte kunde släppa. Valpen var bara 3 veckor och måste vara med sin mamma. Jag tjatade inte om att få ta med en hund hem för jag vill att det ska vara rätt.

   

Toms och loke's mamma hade varit lite orolig att jag skulle bli ledsen eller absolut skulle vilja ta med en hund hem men jag är coolare än så. Tom blev "vald" av en av hundarna. Den hunden blev så förtjust i Tom och hans mamma. Igår åkte hela Toms familj tillbaka till templet och träffade hunden som heter Lady Kiana. Jag tror hon fick åka med dom hem men jag har inte hört något än. Nästa gångna kanske det är min tur att hitta en hund.

Kram från Carl

Av Carl - 2 oktober 2014 08:15

Nu äter vi frukost på rummet men jag är väldigt morgontrött, Svensk tid är kvar i kroppen och jag vill inte somna på kvällen och inte vakna på morgonen. Som ni ser är jag väldigt trött. Pappa bar upp mig till frukostbordet men jag somnade om.

   

Förutom "jobb" så har jag varit till hotellets pool och spa med mamma. När vi kom till poolen blev det tvärstopp. Man måste ha badmössa för att få bada i poolen. Mamma frågade om det gick bra att hon satte upp håret? + Att hon aldrig blöter håret i poolen? Men nej, nej! Badmössa måste man ha! 30 YAN pengar styck kostade dom. Vi köpte varsin mössa och började gå mot omklädningsrum och duscharna. Då tog det stopp igen. En tjej kom springande efter oss och sa upphetsat att jag inte fick gå in på damernas. Mamma förklarade att jag är 6 år och följer med henne till duschen. Tjejen viftade med armarna och sa att det går inte och pekade mot herrarnas. Mamma frågade då om det var bättre att vi hoppade i poolen oduschade? Vi har trots allt varit i farten hela dagen och det är fräschare att inte duscha innan man hoppar i poolen. Det gick inte. Så här trött blir man av tjafsiga människor: 

 

Vi gick till poolen och trots att den var väldigt kall tog vi oss i och simmade en stund. När vi skulle gå upp bad jag mamma att vi skulle gå till spa:t och bubbla i den jätte stora bubbelpoolen. Okey, vi får ta den disskutionen då, sa mamma. Vi gick tillbaka och försökte "smita" in men blev stoppade. Mamma förklarade att ett barn inte ska vara själv i en pool för då kan barnet drunkna eller bränna sig i duschen. Efter många om och men gick dom med på att jag fick duscha på damernas. Glöm det sa mamma och vi gick in. Jag fick bada hur länge jag ville i bubbelopoolen.

 

Nästa dag frågade vi Sarha om barn inte får följa med sina föräldrar till omklädningsrum? Hon sa att om man frågar managern innan och förklarar att man har sin son med sig och om det inte är mycket folk i farten så ska det gå bra. Det kan mycket väl hända att gäster klagar om det är en kille på damernas. Pappa sa att jag är för liten för att intressera mig för tjejer. Det konstiga är att det var helt tomt i både stora utomhus poolen, omklädningsrummet och bubbelopoolen. Herre Gud, när blev det stopp för barn att följa med sina föräldrar på "badhus"?? 

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards