Alla inlägg under juni 2015

Av Carl - 29 juni 2015 12:21

 

Jag har varit på utflykt igen. Denna gång till ett område som ligger väster om Palma stad och heter Port d'Andratx. Det var tydligen väldigt populärt bland spanjorer. Vi såg inte många turister här, bara en till svensk familj. Vattnet var fint, klart och kallare än på Phuket. 

 

För första gången i mitt liv såg jag sjöborrar, flera stycken. Jag fick veta att dom är väldigt vassa och det gör så ont att kliva på dom. Jag doppade mig tillslut och badade länge. Det är inte lika höga vågor här som på Phuket, som tur är. Jag gillar inte alls vågor, en gång blev jag omkull slagen av en våg och först åkte jag in mot land och sedan ut igen med vågen. Det kan inte hända här. Just nu är det värmebölja här, 32 grader jätte varmt. Phu, jag som längtat lite till svalare bredd grader. Men man ska inte klaga, solen skiner och det är fint. Jag pratar ofta om Thailand och Carlson & Goldie, personalen, skolan och kompisarna. Dom finns där när jag kommer dit nästa gång. 

Kram från Carl 



Av Carl - 28 juni 2015 10:58


 

Vi var ute och åt någonstans i Palma när en man började spela dragspel. Han var så duktig och jag frågade varför han spelade på gatan? Han vill gärna ha lite pengar till mat bl.a fick jag till svar. Vi hade bara sedlar och en ynka 50 cent. Jag gick fram till honom och la myntet i en liten burk som var framför honom. Mannen fortsatte att spela och jag lyssnade och tyckte det så bra. När han slutade spela apploderade jag, jag var den ende som gjorde det. Han gick runt på torget med sin burk och bad om pengar. Till min fasa såg jag att ingen gav honom något! Han som var så bra! Innan han gick tackade han mig, sedan gick han vidare.

 

Jag satt alldeles tyst och funderade. Vanligtvis när någon frågar vad jag tänker på säger jag att jag inte tänker på något. Inte den här gången, nu svarade jag att jag tänkte på två saker. Mannen med dragspelet och två kattungar jag såg på utflykten i dag. Jag såg två rätt stora kattungar i bergen som sökte skugga bakom ett träd nedanför en rastplats som vi stannade till på. Jag ville ge dem vatten och mat. Jag hade svårt att lämna rastplatsen för jag undrade hur kattungarna skulle klara sig. Nu satt jag på restaurangen med en stor laxbit och kände mig plötsligt inte hungrig. Både mannen och kattungarna var säkert hungrigare än mig. Jag blev ledsen, tyst och fick tårar i ögonen. Tänk så orättvist det kan vara. Pappa sa att går det riktigt, riktigt dåligt får man gå runt och fråga efter pengar till mat. Men då sa mamma att det kommer aldrig hända för mormor & morfar har frysen full med älgkött så vi behöver aldrig vara hungriga! 

Kram från Carl 



Av Carl - 27 juni 2015 19:01

 

Här är jag första kvällen i Palma. Planet bar lite försenat och innan vi fått hyrbilen och hittat hotellet hade klockan hunnit bli rätt mycket. Det blev en sen middag och 3 minuter innan min mat kom blev jag riktigt tok hungrig och kastade min hatt i golvet och sa att hit skulle jag aldrig mer gå!!! Men bara efter några tuggor blev jag glad igen och tyckte att allt var bra igen.

 

Här tittar vi på utsikten San Agusti

 

Pappa tycker inte om när jag gör såhär! Jag tycker det är så kul att retas

 


Här är jag i Illetes. Vi åt lunch på en strandtrstaurang. Mallorca är en så vacker ö, rent och fint. Alla vi träffar är trevliga och hjäpsamma. I dag har vi gjort en lång utflykt med vår hyrbil. Vi började med Cala Major seda körde vi till Port d' Andratx och åt lunch. Vi åt pizza som var gjord på rågmjöl tror vi. Det var gott och smakade nyttigt. Efter lunchen körde vi en vacker bergsväg genom Estellencs, Banyalbufar och vidare tillbaka till Palma. Jag frågade tillslut om vi bilat genom hela världen. 

I morgon ska vi till stranden ett tag. 

Kram från Carl 

Av Carl - 19 juni 2015 17:00

 

Jag vill önska er alla en glad midsommar!  Här hos mormor och morfar är det väldigt kallt men det är faktiskt inga problem när man kan klä på sig varma kläder. Som tur är skiner solen idag och det är +15! Kl 12 i dag samlar vi blommor och kl 14 klär vi midsommar stången.

 

I kväll ska vi äta gott och bara vara hemma. Jag har inte varit till golfbanan mer men det kanske blir senare. I går var jag till kampingen och kollade runt, köpte glass och pratade lite med en kille från ryssland. Det finns många, många tallar runt kampingen och på marken är det tusentals kottar. Jag samlade några kottar men sedan struntade jag i det för det var för många. Vilken kottlager ni har här!!!! utbrast jag.

kram från Carl

 

Av Carl - 17 juni 2015 16:37

Nu är det en dryg vecka sedan vi sa hej då till allt på Phuket. Trots att det inte gått lång tid så känns det så länge sedan jag satt i bilen och trårarna rann nedför mina kinder. 

 

Loek och Sharsas mamma Peggy ville väldigt gärna köra oss till flygplatsen. Det var enormt tungt att säga bye bye till min bäste vän Loek. Vi grät båda två på flygplatsen och jag gick med tunga steg in till in-checkningen. Några dagar innan vi åkte var vi på stranden med Lennox och Loke. Visst ser vi väluppfostrade ut?

 

Vi har lärt oss att hälsa såhär och vi gör likadant på yogan. Nu är mina vänner, beachen och allt annat ett minne blott. Något jag däremot verkligen ska göra är att hämta Carlson. Nu när jag har varit på golfbanan har jag sett några hundar som hänger med sina ägare på golfrundor. Mamma tvingade pappa att ta med min förra Carlson till golfbanan en gång. Tyvärr fick han absolut inte gå med på golfbanan och pappa fick "hyra" en caddy som tog hand om Carlson när han spelade. Så kan det också gå!

Kram från Carl

 

 

 

 

 


Av Carl - 15 juni 2015 19:23

 

Här ser ni mig på golfbanan i Sundsvall. Vi tränar i "bunkern" och jag gillar golf! Det är inte så roligt så jag vill fortsätta men det var kul att prova på. På skolan håller jag på med yoga och karate efter skolan simmar jag och det är kul. Tennis provade jag förra sommaren men det var sådär. 

 

Nu är jag hos mormor & morfar i Berga och har det lugnt och skönt. Det är mellan 8-14 grader varmt med växlande sol / regn. Det gäller att klä på sig. Jag har fått presenter för jag fyllde år nyss. Jag fick några böcker som jag verkligen gillar. Ena boken heter: det lilla Storsjöodjuret och dom andra böckerna handlar om en storebror och en lilla sysyer som löser äventyr. Jag gillar alla böcker mycket! Det lilla Storsjöodjuret har jag följt sedan bok nr 1 som jag fått i följd av faster Margareta. Böckerna om syskonparet har vi läst hela året på skolan, fast då på engelska såklart. Det är absolut inte samma sak att läsa på svenska, allt är annorlunda. 

 

Kram från Carl 

 

 

Av Carl - 11 juni 2015 10:44

Nu är jag hemma i Stockholm igen. Den långa resan gick mycket bra. Pappa åkte tidigare än oss så det var bara mamma och jag som reste hem. Vi flög till Bangkok först och sov på hotell där i en natt. Tidigt nästa morgon efter en natt med den värsta åskan vi har varit med om flög vi vidare till Stockholm. Trots att flygtiden var 11.35 gick det väldigt fort. Här hemma är det sig likt, rent och frisk luft. Jag gillar att man kan dricka vattnet direkt ur kranen och att det är ordning och reda. Mina skor tar jag av mig innan jag går in och varje gång jag åker bil säger jag att det är så lite skräp här. Jag har också observerat att det inte finns lösa hundar här. Det är mycket som är olikt sig men jag trivs bra på båda ställena. Igår åkte vi in till Stockholm och hämtade den andra bilen och passade på att hälsa på min farmor. Min farmor såg pigg och glad ut men hon berättade att hon inte går ut själv längre. Tur att hon bor mysigt men jag förstår att hon saknar att kunna röra sig fritt och göra som hon vill. I morgon ska vi åka till mormor & morfar. Vi ska fira midsommar där och jag ska gå en golfkurs. Jag tänkte visa några bilder från min sista skoldag på Phuket. Vi åkte på en utflykt till Phuket akvarium, mamma körde. 

       

Vi såg många fina och annorlunda djur från havet. Coolast var hajarna men finast var sjöhästarna. När vi kom tillbaka till skolan bjöd jag på tårta, kakor, godis och juice

 

När det var dags att gå fick jag ett diplom och en stor grupp kram

 

Min lärare Christine hade tårar i ögonen och såg väldigt ledsen ut. Hon önskade mig en trevlig semester och hon fick en bamse kram av mig. Det är inte lätt att ta adjö av nära och kära

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards