Alla inlägg under september 2016

Av Carl - 28 september 2016 08:45

 

På fredagseftermiddagar går jag och några från min skola på segelkurs. Kursen hålls i Cala Nova som ligger precis nedanför skolan där vi bor. Första segelkursen gick jätte bra och vädret var kanon. Kanske lite för bra väder för det var ingen vind i seglen. Det var spännande från början men sedan la vi oss i båten och låtsades sova. Vi fick då istället hoppa i vattnet och testa våra flytvästar, det var kul! Nästa segelkurs regnade och åskade det, då fick vi inte segla. Vi satt i ett rum och läraren försökte ha teori med oss men ingen var speciellt intreserad. Instruktören lät oss istället "hänga gubbe" om ni minns vad det är.  Jag undrar varför Max pappa Roger inte kan lära mig att segla i stället? Han seglar hela tiden!   

   

Här ser ni mig och min fina Carlson. Han är det bästa och finaste jag har. Carlson sover inte i sängen men ibland kan jag inte låta bli att ta upp honom till mig. 

Kram från Carl


Av Carl - 26 september 2016 11:47

 


I helgen hängde jag med min kompis Oliver och hans familj på en vandringstur. Vi tog deras bil till Esporles och där började vår långa vandring upp till toppen av ett berg. Det tog oss två timmar att komma till toppen. I bland var det jobbigt men när man har roligt tänker man inte på att det tar emot ibland. 

   

Det var inte sådär jätte varmt som det har varit den senaste tiden som tur var. Jag hade med mig extra kläder ifall det skulle bli kallt eller börja regna.

 

Väldigt fin natur och klar luft. I stan är det mycket avgaser så vi kände skillnaden väl.

  

   

Utsikten var fantastisk från toppen! Tänk att vi tog oss ända dit upp. Som ni ser började stora regnmoln komma mot oss

   

Vid berget finns en vattenkälla där vandrare fyller på sina vattenflaskor. En naturlig vattenkälla som Ramlösa ungefär   Vi drack och fyllde på, väldigt fashinerande tyckte vi alla. 

  

 

Carlson var förståss med. Han sprang omkring och hade jätte kul. Mikaela och Gavin trodde inte att han skulle orka hela vägen upp men det gjorde han såklart.


   

När vi precis kom ner från berget kom regnet. Då hade vi fikat redan och var redo att åka hem. Vilken trevlig dag, väldigt naturlig och enkel. 

Kram från Carl

Av Carl - 18 september 2016 09:00

 

När vi var på marknaden sist köpte vi en påse med kantareller. I stället för kantarelltoast som vi brukar göra gjorde vi en pasta. Det blev jätte gott! Jag gillar inte svamp, det har jag aldrig gjort men kantareller fick jag hos mormor och morfar och det är ju super gott! 

 

Enkelt är det också, lite lök, vitlök, persilja, salt, peppar, grädde (och vitt vin om man vill) vips så är det färdigt. Det som tar tid är att rensa svampen men eftersom vi inte har varit ute i skogen och letat så kan man inte klaga. Kantareller växer i norra Spanien och smakar nästan lika gott som svenska   

 

Den här utsikten tröttnar man inte på i första taget. Det är härligt att sitta ute och äta på altanen på kvällarna. Vi minns i vintras när jag hade både flisjacka och mössa på mig när vi satt ute en kväll. Det gäller att njuta medans det är varmt. 

Kram från Carl





Av Carl - 16 september 2016 08:00

 

Så här ser min första spanska läxa ut. Vi lärde oss inte så mycket förra året så detta år ska kusrplanen ändras och förhoppningsvis lär vi oss något. I min klass är flera hel eller halv spanska och dom pratar flytande spanska. Många av oss har inte tidigare haft någon anknytning till det spanska språket och måste då börja från början. Jag undrar om jag någonsin kommer lära mig spanska...

 

Det har börjat två ryska killar i min skola nu. Jag kan säga "nej" och "mormor" på ryska, alltid något. Vi ska läsa tyska och Catalan också, phu! Det är bara en timme i veckan så det ska nog gå bra. 

  

Här ser ni Ellen och Carlson. Vi var ut och åt pizza en kväll och då bestämde vi att Carlson ska bo hemma hos Ellen och hennes pappa nästa gång vi åker bort. Carlson skötte sig bra hos min kompis Stella där han bott förrut men det är inte så enkelt att ta hand om en hund. Man ska gå ut och gå flera gånger om dagen, ge mat, vatten. duscha och leka. Ellen tycker så mycket om Carlson och blev jätte glad när hos blev tillfrågad. På kvällarna är det varmt och skönt men på dagarna är det så varmt fortfarande. Jag minns inte riktigt hur länge värmen höll i sig förra året men säkert några veckor till. Mormor och morfar kommer snart och då är det säker fortfarande helt okey väder

Kram från Carl


Av Carl - 13 september 2016 12:00

 

I helgen hängde jag med min vän Oliver till Can Pastilla och testade surfing. Oliver var med på några lektione förra året och jag har tagit en surflektion på Phuket förut. Så vi är riktiga nybörjare även om vi ser rätt vana ut. När jag surfade på Phuket gick det för höga vågor och min kompis Lenox brände sig på en elak manet (han har fortfarande ärr..) 

 

Vi fick varsin bräda, paddel och en instruktör. Brädorna var så mycket större än vad jag är van vid men jag vande mig snabbt.

Vi gick ner till beachen, brädan var så stor så jag och Oliver fick hjälpas åt med en och instruktören tog två. 

     

Instruktören visade hur och var vi lägger paddeln när vi simmar ut och var knäna ska vara när man står på knä osv. 

 

Sedan var det dags att ge sig ut. Det gick inga vågor så det var väl därför vi fick träna att paddla. Att paddla på knä var rätt enkelt men att stå upp var svårare. Jag ramlade i många gånger och fick kallsupar men det var super kul att "surfa". Bra att det inte gick vågor för det är lättare att träna upp balansen när det är lugnt vatten. Efter träningen åt mamma och jag glass, sedan åkte vi hem. Eftersom jag vill bli en dykare så är det bra att jag går på simmträning och surfar ibland. 

Kram från Carl


Av Carl - 10 september 2016 11:45

 

Mammas kompis Kajsa var här på en långweekend med sin kompis. Dom bodde på hotell nära oss och vi var där och hälsade på. Jag beställde en vattenmelonshake och väntade med spänning på den. Jag älskar vattenmelon och vattenmelonshaker! På Phuket drack jag sådana nästan varje dag. Dom var himelskt goda, även mangoshake funkar för mig. Jag gillade aldrig bananshake eller något med kokos. Jag satt och svettades och väntade och tillslut kom min efterlängtade shake. Tyvärr smakade den långt ifrån som jag är van vid, den smakade tråkigt och jag gav den till mamma. Vi konstaterade att den var helt utan socker, vilket är nyttigt men inte gått. Konstigt att vattenmelon kan smaka så sött och en vattenmelonshake smakar så osöt. Jag badade och hade kul i stället.

 

Kan ni tänka er att vår bil har blivit påkörd. Mamma var tidig till skolan och satt i bilen och läste sin bok och väntade när det hände. En gammal, gammal man skulle parkera framför vår bil och kör så nära att han skrapar upp sidan. Mamma tutade allt vad hon kunde och mannen stannade och svängde ut. Han körde längre fram och när han började backa stod mamma och väntade på honom. Han slutade inte backa så mamma fick hoppa fram och banka på bilen för att han skulle stanna, han fick stopp 1 cm framför bilen. Mannen hörde dåligt trotts sin hörapparat och såg ännu sämre. Vi var rörande överens om att han borde ha parkerat för sista gången och sälja bilen. Det är många barn på dessa gator och tänk så hemskt om han kulle köra på någon. Mannen bor i huset bredvid skolan så vi får alla se upp. Han lovade att kontakta sitt försäkringsbolag, fortsätting lär följa. 

Kram från Carl



Av Carl - 8 september 2016 08:00

 

Min simning har börjat igen, det känns kul! Om man vill bli en bra dykare måste man kunna simma bra också. Jag gillar verkligen vatten. Surfa, snorkla, dyka och simma. Tur att jag bor där jag bor och har möjlighet att vara på beachen så mycket som möjligt. Fram till och med oktober kan vi bada i havet. Jag ska köpa en våtdräkt precis som min vän Oliver har. Oliver surfade med sin våtdräkt i maj och frös bara på slutet. 

 

Jag har provat på en karateträning också. Det var så jobbigt så jag bröt träningen och orkade faktiskt knappt gå till bilen. Tränaren sa att det är bättre om jag kommer en annan dag för den här gruppen har tränat i några år. Jag ska ge karaten en chans till nu i veckan. Man måste prova på för att veta vad man gillar. Dagen efter träningen hade jag träningsvärk i vaderna och gick konstigt. Det var ingen AC i lokalen och luften stod stilla, fy så jobbigt det var. Skam den som ger sig!! Har helt glömt att skriva att skolan började i måndags. Vi har en ny kille i klassen som heter Noel och kommer från Malmö. Han kan ingen engelska så jag får översätta, jag fick en silver stjärna första dagen av fröken för att jag välkomnade och tog hand om vår nya elev på ett utmärkt sätt. Att vara en bra människa och fin vän värderas högt på skolan. Självklart måste vi kunna läsa, skriva och räkna också men ute i verkligheten kommer man inte så långt om man är en skvallerbytta, egositisk eller skapar dålig stämning. Det pratar vi om på lektionerna och mobbing gillas inte. 

Kram från Carl


Av Carl - 6 september 2016 10:38

 

I söndags besökte jag Palma akvarium igen. Jag gillar verkligen att åka dit. Först tittar vi på alla vackra fiskar och kollar om det flyttat in någon ny fin fisk. Sedan går vi till karparna och pratar ett tag om våra karpfiskar på Phuket. Sedan tar vi svängen upp till sköldpaddorna och stingrockorna. Den här gången fick man om man ville dyka och hälsa på hos stingrockan som bor där + fiskarna. Stingrockan är inte farlig och kan såklart inte skada någon. SJÄLVKLART ville jag göra detta. Det är första gången jag dyker med tuber och jag älskade det! Förut har jag snorklat och sett många stora och små fiskar men det här var så mycket coolare. Min instuktör var lugn och trevlig. Hon förklarade för mig att tummen ner betyder att det inte går bra och om jag vill sluta dyka ska jag korsa armarna framför bröstet. Bra att veta eftersom det inte går att prata med varandra nere i djupet.

 

En stor kille ville också dyka, han filmade hela dyket. Vattnet var iskallt och jag hackade tänder från början men så fort vi kom ner och såg fiskarna slutade jag att frysa, det hade jag inte tid med längre. 

 

Det var en udda känsla när den här stora fisken simmade runt oss. Men eftersom jag visste att den inte var farlig blev jag inte rädd. Mamma pratade med personalen efter mitt dyk och sa att hon skulle förmodligen bli lite rädd och få aningens panik om hon provade eftrsom ingen av oss har dykt förut. Personalen sa då att vuxna får panik, inte barn. Så var det med den saken. Minst 8 år skulle man vara för att prova. Nu är jag helt inne på att ta dyksert. 

Kram från Carl



Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards