Alla inlägg under juli 2014

Av Carl - 28 juli 2014 15:05

Nu är vi hemma igen till vardagen. När vi kom hem gick vi direkt ut på altanen och kollade till vår stora kruka med alla örter. Vi förväntade oss att allt skulle vara dött och helt söndertorkat. Men tänk så glad och förvånad jag blev när det var helt tvärt om! I stället för slokande och förstörda örter möttes jag av stora, vackra friska örter. Något omtänksam person har tagit ett eget beslut och vattnat min basilika, rosmarin, gräslök och den franska dragonen som jag fick av fasterfaster. Vi frågade närmaste grannen men det var inte dom som vattnat. Min kompis Max och hans familj är ute och seglar så dom är det inte. Vi tror att det är ett passionerat par som bor på hörnan. Vi ska fråga och tacka vid tillfälle. 

 

Det är guld värt att ha en granne som håller lite koll när man är borta. Nu ska jag vara hemma några dagar och sedan norr ut på begravning. Gamel morbrors fru har tyvärr gått bort. Fram tills dess tänkte jag ta det lugnt och minnas mina fina dagar på Gotland. Här får ni se de sista bilderna från min semester vecka

     

Det var så kallt i vattnet men tillslut kom jag i. Vem vill vara en badkruka som mamma & pappa?

   

  Ett besök på Kallis hann jag med. Inget Visby utan en sväng till just Kallis. Med tanke på min ålder nöjde jag mig med en lunch. Jag åt en hamburgare och drack ett stort glas mjölk. I min ålder kommer man igång så det räcker med en stor iskall mjölk.

Ha det så bra i värmen och gör någon glad, precis som min granne gjort. 

Kram från Carl

Av Carl - 26 juli 2014 21:45

Jag har fått göra en alldeles egen glaskula på ett glasblåseri. Först fick jag välja färg och jag valde rött. Sedan satte vi igång och värmde och blåste. Det gick riktigt bra och glaskulan blev stor och rund. 

 

 

  Lotta som vi hyr huset av är konstnär och graverade in minnen från min vecka här i Visby. Hon tecknade huset där vi bor, mamma, pappa, henne, Göran, katten Nisse och igelkotten som kom och hälsade på en kväll. Otroligt fint! Här får ni se katten Nisse. Det är inte en vanlig katt utan ett litet rovdjur! Katten ser ut som ett litet, litet lodjur. 

 

Jag har åkte en guidad tur runt Visby i ett tåg. Där fick man veta mycket om Visbys historia genom åren från 1100-talet. Visste ni att muren runt Visby i första hand byggdes för att Visby borna och dom som bodde utanför muren inte kom överrens. Vi fick även lära oss att Gotland var danskt i 300 år. 

 

 

Kram från Carl



Av Carl - 25 juli 2014 15:27

Mitt äventyr på Gotland fortsätter. Jag har besökt Lummelundagrottorna. Jag gick på en knattevisning. Vi fick ha hjälm och ficklampa och en guide berättade om grottan. 1948 upptäckte 3 killar grottan men dom höll den hemlig i några år innan dom visade den. Grottan är 4 km lång men så långt kan man inte gå. 

 

  Det finns ganska mycket vatten i grottorna, kallt vatten. Det är bara 8 grader varmt i grottorna så därför är vi varmt klädda innan vi gick in på visningen. I vattnet finns det fiskar. Vi såg en öring och guiden berättade att fiskarna bor där inne och det är helt mörkt, precis som långt nere på botten i havet eller en djup sjö. Fiskarna lever på insekter för det finns inte så många små fiskar att äta där. 

   

Guiden visade oss massor med droppstenar. Det tar 200 år för en sten att växa 1 cm! Där går det inte undan. Vi fick även se fossiler av djur och växter. Det var så spännande att gå i grottan och lysa sig fram med en ficklampa. Efter visningen gick vi till shoppen och tittade runt. Jag köpte en stor diamant och sedan grävde jag med en stor grävskopa. 

 

När jag somnade på natten pratade jag om grottorna och sa att det var så spännande och att jag ville tillbaka dit. När man fyllt 15-år får man delta i en visning som tar en längre in i grottorna på en båt! När jag fyllt 15 ska jag tillbaka och se mer. 

Kram från Carl

Av Carl - 24 juli 2014 11:20

I går var vi till andra sidan Gotland till ett litet samhälle som heter När. Där finns en bondgård som hade öppet hus, kan man säga. Det var en fin bondgård med många olika djur. Jag klappade och stannade länge vid var och ett av djuren. Det kostade 10 kr i inträde att besöka gården 

   

Jag provade på ponny ridning. Jag har ridit på cirkus förut och det är faktiskt riktigt roligt. Det gick så klart inte lika fort som när riddarna red på tävlingen i går. 

 

 

 

Jag och hon som ledde hästen gick iväg själv en sväng. Hästen fick bara gå fast jag gärna ville att det skulle gå fortare. Jag träffade många fina djur på gården. Kalvar, lamm, kaniner, kycklingar och kor. 

 

Självklart fanns det många traktorer på gården. Jag provade alla traktorer många, många gånger. 

 

Jag tryckte på alla knappar och fantiserade om att jag var ute och körde själv. 

Vi åkte hölass efter en traktor. Helst hade jag velat köra såklart men det var kul att åka på kärran också 

   

När man åker på ett hölass måste man ha ett strå i munnen. Det hade vi och de flesta andra barnen också. Vi fick även lära oss hur kor mjölkas nu för tiden. Det går inte till som det gjorde förr. Nu är det data och robotstyrt. Korna går omkring lösa i ladan och kan gå in och ut som dom vill. Det finns olika slussar som korna går igenom och maskinerna känner av om kossan behöver mer mat eller mjölkas. Om kossan behöver mjölkas öppnas dörr och kossan slussas in till mjölk roboten. Först spolad spenarna av sedan kopplar roboten på en slang till varje spene och mjölkningen sätter igång. Bonden berättade mycket för oss och det var intressant. 

   

Innanför maskinen står kon och blir mjölkad. Bonden berättade att mockningen också sköts av en robot. Golvet skrapas och korna kliver lätt över skrapan. Bonden får 3 kr för varje liter mjölk. I slutet av dagen gick vi till fiket. Där hade dom ett lotteri för barn. Jag köpte 2 lotter och fick vinst på den ena lotten! Jag fick välja vad jag ville, det fanns böcker, pussel och annat små plock. Det fanns även en råttfälla... Den valde jag. Det är en modern fälla och den verkar vara farlig. Vi provade den och den fungerar verkligen bra. 

     

Vi testade fällan med ett sugrör och gissa om den for igen med en smäll. Detta är ingen leksak och vi har packat ner den. Morfar ska få den av mig. Farbrorn som sitter bredvid oss bor i gården bredvid. Han berättade så mycket om livet på Gotland. Han sa att gotlänningarna kallar fastlandet för Sverige och Gotland är Gotland. Han berättade också att i slutet av 1700 talet och början på 1800 talet kom engelsmän till Gotland och skövlade ner skogen. En del av dem tog till och med sig egna sågverk. Efter det var det brist på trä och dom som ville bygga hus fick skattelindring om dom valde att bygga sten hus. Därför är det nästan bara stenhus på Gotland. Det sista jag gjorde var att köpa en burk honung av en man som hade tagit med några av sina bin och berättade hur det gick till att göra honung. Jag lämnade bondgården glad och nöjd med en sprillans ny råttfälla och en hemmagjord honungsburk. 

Kram från Carl

Av Carl - 23 juli 2014 20:11

I går var vi på Tornerspel, riddar spel här i Visby. Det började med marknad och jag shoppade lös ordentligt. Jag köpte ett nytt svärd, en arm borst, ett armband och en silver ring. Det var även aktiviteter för barn. Dräpa draken med ett svärd och dra upp ett svärd från en sten. Om man klarade det fick man ett pris, en medalj och det fick jag!

               

 

 

Det serverades mat också, visar bild bevis på det:

 


Riddarspelen var mäktiga, starka riddare och vackra hästar som tävlade mot varandra. 

Jag tyckte det var spännande!

     


 

 Påvägen hem provade jag mitt armborst. Det funkade mycket bra! 

   

Pappa var lite skeptisk till min nya "hobby", allt gick bra och ingen kom till skada. Jag gick hem och kände mig som en riktig medeltida riddare. 

Kram från Carl


Av Carl - 18 juli 2014 22:24

Jag har varit och hälsat på hos faster Anita & Gunnar en dag. Vi tog färjan över till Värmdö och jag tog på mig alla glasögon, för säkerhets skull. 

 

Jag tog på mig mina solglasögon, mammas nya glasögon och mammas gamla glasögon. Jag såg rätt så bra och resan fortsatte. Hos Anita & Gunnar åt vi sill lunch men jag fick kött och ris för sill har jag inte börjat med än. Det var gott och om man är mätt i magen blir man gladare. Efter lunch gick vi till stranden och badade. Det gick lite trögt för mig för det är ju så kallt i vattnet i Sverige.

   

Vi gick upp till Git, Gunnars mamma och sa grattis i förskott. Hon fyller nämligen 100 år i dag! Tänka sig, 100 år!!! Git låg i hängmattan och vilade när vi kom till henne. 

 

Git ville inte att vi tog ett kort på henne. Hon skulle åka till stan och gå till frissan och göra sig i ordning för sin stora dag. Det är nämligen i dag hon fyller år. Git ska fira på en herrgård med sina närmaste. Vi alla önskar henne en fantastisk dag! 

   

Jag plockade smultron som jag åt när vi fikade på glass och kakor. Smultron är fantastiskt, det är något alldeles extra med dessa små söta bär. När det var dags att åka grävde Anita och jag upp något vi kunde plantera i vår ört kruka. Det blev Fransk Dragon. Hoppas den kommer att trivas hos oss.

 

Vi åkte till Gustavsberg där det finns en out let för glas och porslin. Vi köpte en present till dom som gör alla gardiner, kuddar och överdrag på Phuket. Dom kommer från Pakistan och köper alltid med sig något till mamma när dom kommer tillbaka från sitt hem land. Jag hittade en kopp som jag tyckte skulle vara så perfekt att dricka mjölk ur på frukosten. Det är angry bird på framsidan, Bomben kallas han för.

 

Det var min dag hos fasterfaster Anita. Rolig och givande. Jag var för det mesta på bra humör men det svänger fort och jag kan bli lite bestämd ibland. Så är det när man är 6 år gammal. 

Kram från Carl

Av Carl - 14 juli 2014 10:09

Här hemma skiner solen och det är varmt och skönt. Jag brukar vara ute på gräsmattan och hoppa runt, leka med Max när han är hemma och ibland fiskar jag från bryggan. Förra veckan när jag fiskade från bryggan fick jag massor med mörtar. Jag la fiskarna i en hink ett tag men sedan släppte jag tillbaka dom. Efter ett tag kom det två stora killar och började fiska. Vips drog den ena upp en jätte stor abborre! Minuten senare drog dom upp en till stor abborre, en till, en till osv osv. Dom fick en halv plastpåse full med fina abborrar. Jag kollade hur dom gjorde för sådär vill jag också göra. Killarna metade med kastspön, drag eller krok med massor med mask på. Dom metade bara nära eller under båtarna. Inte som jag, som metade i öppet vatten. Nu vet jag hur jag ska göra för att få dom stora, fina abborrarna och inte små mörtar. Killarna var helt överlyckliga och sa: Det här har vi väntat på sedan i vintras!! Jag sa: Nu har ni en god middag! Killarna svarade att det här var många middagar. Jag gick hem och tänkte att det är tur att vi har massor med mat i kylen eftersom fiskelyckan inte var så stor. Det var kul att se två lyckliga fiskare in action

 

Kram från Carl

Av Carl - 12 juli 2014 17:39

Jag åkte på utflykt till Lenox som håller till på Vindö. Hans mormor har ett ställe där men hon är på semester nu. Det tog minst en timme och tjugo minuter att åka till Vindö men det var fint efter vägen och mycket att titta på. Speciellt fint såg det ut att vara på Djurö. Det var fint väder så vi tog bilen till Abborrkroksvägen och där finns en servering och affär i hamnen. Tyvärr fanns bara baguetter och det är inget Lenox och jag äter. I affären fanns en burk Bullens pilsnerkorv. Vi frågade om dom kunde värma på korvarna och det gick väl bra..kanske inte så populärt att köpa något som dom sålde och sedan fråga om dom kunde värma. Det gick bra i alla fall och vi båda tyckte att det var mycket goda korvar. Vi köpte en liter mjök i affären så lunchen blev både god och billig. Efter lunch gick vi till en strand och badade. Det var faktiskt rätt så varmt i vattnet.

   

Det är inte ofta som jag badat i Sverige men det är definitivt inte den sista gången. 

Även om det är sommar så är det rätt skönt att vara inne ibland också. Här ser ni mig och Lenox när vi relaxar framför TV:n.

   

Blåbär, bigarråer och stora hallon mumsade vi på

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards