Alla inlägg under oktober 2009

Av Carl - 31 oktober 2009 02:44

  

Na är så snabb att fånga små djur. När vi var på Patong beach fångade hon en liten krabba som hon visade mig. Krabban var liten och kunde inte nypas. Den kröp omkring i hennes hand och på mammas arm. Na fångade även ett annat litet djur som jag inte har en aning om vad det var. Djuret var litet och vitt och borrade sig snabbt ner i sanden när vi släppte djuret. På bilden ser ni en gräshoppa som Na fångade på hotellet. Jätte gräshoppor har jag sett förut men det är alltid lika spännande. En gräshoppa kan inte bitas och dom är vad jag vet helt ofarliga. Jag var försiktig med gräshoppan så att den inte skulle bryta ett av sina långa ben och skada sig. Na har berättat att hon har två kaninungar hemma på campen där hon bor. Vi ska dit och titta på dom någon dag.

I kväll är det Halloween party på engelska skolan i Kamala. Jag har köpt en kostym som jag ska ha på mig i kväll. Jag ska vara utklädd till spöke!! Funderar på att åka till bygget och skrämma bygg gubbarna, ha ha!!

Kram från Carl

Av Carl - 30 oktober 2009 16:56

  

Måste bara säga att burgarna på Burger King är fantastiskt goda. Det tycker både mamma, Na och jag. Grillat är godast eller vad man brukar säga. Jag försöker tugga så gott det går men pommes frites är enklare att tugga. Nu har Na hängt men mig och mamma varje dag sedan hon började sitt jobb som min nanny. Vi håller på att vänja oss vid varandra och det går för det mesta bra. Na kan bara säga god morning och thank you på engelska och mamma kan säga några enstaka ord på thai. Ibland blir det lite svårt att göra sig förstådd men det brukar alltid ordna sig. Na hänger med oss även när hon inte förstår alls var vi ska eller vad vi ska göra. Allt har gått bra förutom när vi var på premiär öppningen av restaurang Basilico i Kamala. Mamma trodde att jag skulle somna i vagnen när Na och jag var ute och gick i Kamala. Där misstog sig mamma och hennes önsketänkande sig totalt. Jag ville inte alls sova för jag förstod att det var skoj på gång inne på restaurangen. Hela vägen runt Kamala vrålade jag så att jag tillslut nästan inte fick någon luft. Mamma kom ut från restaurangen och gick med mig och Na och då satt jag tyst i vagnen men vägrade sommna. Så fort mamma försökte smita in på Basilico så skrek och protesterade jag. Tillslut tog mamma med sig båda Na och mig in på partyt men det blev inte heller bra. Jag trivdes som fisken i vattnet och gick runt och hälsade på folk. Restaurangen som är Italiensk har dekorerats med pasta och det är fantastiskt roligt att tugga på okokt pasta samtidigt som man klättrar i sofforna. Det var värre för Na. Na såg skräckslagen ut och tittade ner i golvet hela tiden. Mamma pekade på buffén och visade att Na kunde ta vad hon ville men Na skakade bara på huvudet. Mamma visade Na vårat bord där våra vänner satt men Na ville inte sätta sig där utan skakade bara på huvudet. Vad gör man?! Jo, man tar med Na till den lilla affären som ligger bredvid restaurangen och köper dricka, chips och kakor till henne. Na satte sig utanför affären och mumsade på det hon hade fått och vi andra festade vidare inne på restaurangen. Efter ett tag fick jag dåligt samvete och gick ut till min fina nanny och lekte med henne tills det började spö regna och vi vinkade till mamma och pappa att det var dags att åka hem. Mamma och pappa pratade om kvällen och hoppades att Na inte kände sig dum på något sätt för att hon inte lyckades hålla mig från festen. Dom trodde att Na hade tagit kvällen bra och bestämde att hon skulle komma kl 10 dagen efter. Morgonen efter gick mamma och jag ut och väntade på Na men hon dök aldrig upp. Mamma såg blek ut och ringde till pappa. Båda befarade det värsta, nämligen att Na kände sig misslyckad och inte ville fortsätta vara nanny. Det är inte ovanligt här att en anställd bara slutar dyka upp. Det verkar vara enklare än att säga vad problemet är och försöka lösa det. Dong ringde till campen där Na bor men hon var inte där. Mamma pratade men Nueng och hon sa att kanske tycker Na att hon inte längre passar som nanny och därför dyker hon inte upp. Självklart ringde mamma till Na flera gånger men hon svarade inte på sin mobil. Efter ett tag ringde en byggarbetare från campen till Dong och bad någon från bygget åka iväg och hjälpa Na för hon hade fått "soppa torsk" på moppen och stod efter vägen och kunde inte gå hela vägen till macken. Gissa om både mamma och jag blev glad när Na svängde in på uppfarten på sin moppe. Hurra! för min nanny Na!! Hon ger inte upp i första taget.

Kram från Carl

Av Carl - 28 oktober 2009 11:50

Dong och min pappa kom till stranden och åt lunch med mig, Na och mamma. När dom åkte tillbaka till bygget passerade dom en tragisk trafikolycka bara 75 meter från där vi bor. Olyckan inträffade precis framför Dong och pappa och det var kaos på platsen. Dong och pappa blev kvar ett tag på olycksplatsen innan dom kunde åka vidare. Så här hade det gått till: En man i 55-års åldern kom körandes på sin moppe, han hade hjälm på sig men han hade inte spänt fast rämmen runt halsen. I kurvan bakom hotellet flyger hjälmen av och mannen tittar bakåt i en sekund och vinglar då till lite, tappar balansen och kör rakt in i en cementbil som kommer på motsatt sida. Smällen blir enorm och mannen dör omedelbart. Mer detaljer än så skriver jag inte men jag kan säga som så att pappa var skakad när han ringde till oss på stranden och sa att vi inte skulle åka hem på ett tag. Dong lutade sig mot en stolpe på olycksplatsen och mådde illa. Mannen som omkom var från Australien men han bodde och arbetade på Phuket. Pappa har träffat honom några gånger men dom kände varandra bara ytligt. Tänk så skört livet är och hur fort det kan hända en olycka som får livet att ändra sig totalt. Var rädd om er och ta det lugn när ni är ute och kör.

Lova det

Kram från Carl

Av Carl - 26 oktober 2009 06:30

  

Ni som har läst min blogg tidigare kommer väl ihåg att några byggjobbare hade drömt om ett spöke som bodde på bygget. Pappa fick då ännu ett problem på halsen. Pappa måste ta detta på allvar och inte skämta bort problemet med spöket. Pappa frågade vad som var bäst att göra och här ser ni svaret. Byggjobbarna dukade upp ett fint bord med diverse delikatesser till spöket. Byggjobbarna samlade ihop mat och dryck till spöket och efter det blev spöket lugnare eller kanske flyttade spöket någon annanstans. Spöket fick ris, kyckling, whisky mm. Med tanke på att en byggjobbare inte har det så fett ställt så tycker jag att det var mycket generöst av dom att ge så mycket. Men å andra sidan så blev spöket lugnare och byggjobbarna slipper oroa sig. Alla blev nöjda!

I dag ska vi åka till Central för mamma ska klippa sig.

Kram Carl

Av Carl - 25 oktober 2009 14:36

    

Så här ser min nanny Na ut. Hon är så snäll och har en ängels tålamod. Na springer efter mig och hjälper mig hela tiden. Ni ser vad jag tänker när mamma knäppte kortet på mig och Na? Ja, just det: stör oss inte!! Jag måste gå och lägga mig nu för i morgonbitti ska vi träffa Na och gå till Bangtao beach. Jag lovar att skriva mer snart, så fort jag hinner. Självklart saknar jag alla mina nära och kära där hemma men man måste göra det bästa av situationen. Förresten, är det inte någon som undrar vad som hände med spöket på bygget?!

Kram och god natt från Carl

Av Carl - 23 oktober 2009 10:08

    

I dag åkte mamma och jag upp till bygget för att fråga om Na,tjejen som lekte med mig på staffpartyt, vill vara min nanny. När vi kom till bygget höll Na på att mura i poolen. Jag gick fram till henne och gav henne några stenar som jag hittade på marken. Hon blev jätte glad och sken upp som en sol. Na pratar inte engelska så Dong kom och hjälpte oss att fråga om hon vill vara nanny 50% och byggarbetare 50%. Ja, sa hon utan att fundera på saken. Jag trodde att hon skulle säga att hon ville fundera på erbjudandet och återkomma med ett svar men det behövdes inte. Na´s man arbetar också på bygget men hon behövde tydligen inte prata igenom saken med sin man. Han kanske inte har så mycket att säga till om...hi hi. Na börjar sitt nya jobb i morgon kl 10. Vi vet inte riktigt vad vi ska hitta på men jag antar att vi åker till stranden. Jag är så glad att jag har hittat en nanny! Det är jätte många som ringer på mammas annons men bättre än så här kan det inte bli. I går kom en tjej till oss på intervju och sa att varje söndag skulle hon vara ledig och grundlönen för att bara arbeta dagtid var rätt hög. Dessutom lät det som hon ville ha hjälp med en resa i november för att förnya sitt visum. När man hör sånt drar man öronen åt sig. Så skulle aldrig Na säga. Om jag hinner i morgon ska jag sätta in en bild på min nanny Na så att ni får se hur snäll och fin hon är. Nu är det bara mammas lägenhet i Stockholm som ligger som ett tungt moln över oss. Vattenskadan är enorm och hyresgästen har packat ihop sina saker och flyttat. Mormor och morfar är på väg ner till Stockholm för att se på eländet och prata med försäkringsbolag och brf. Som vanligt vill ingen ta på sig jobbet. Brf säger att det är försäkringsbolagets jobb och tvärt om. Stackars mormor och morfar som måste ta tag i det här. Som om dom inte hade fullt upp redan. Vi är evigt tacksamma för hjälpen.

Kram från Carl

Kram Carl

Av Carl - 22 oktober 2009 11:06

Ha, ha haaaa!!! Måste berätta en så rolig grej som hände idag. Mamma satte in en annons på nätet i den en lokala tidningen här på Phuket att hon sökte en nanny till mig som är 1.5 år. Det ringde en tjej som var mycket intresserad av att vara min nanny. Mamma och hon pratade ett tag och skulle precis bestämma träff för en intervju när tjejen sa att hon tyckte att det var bra att jag var 15 år. Nä, sa mamma vår son är 1,5 år. Jaha, sa tjejen och lät inte lika intresserad längre. Mamma läste annonsen på nätet och såg till sin förskräckelse att det hade försvunnit ett komma tecken mellan 1:an och 5:an....Opps! Det är än så länge fem stycken som har ringt och alla är från Filipinerna. Vi har träffat två och den tredje kommer snart på intervju.

I går kväll hade vi staff party för alla byggnadsarbetarna som bygger huset. Det var så kul!! Mammas kollega Anna, hennes sambo, deras dotter Elise och deras lilla söta baby Isolde följde med oss på partyt. En av tjejerna som jobbar som byggarbetare lekte med mig och Elise hela kvällen. Jag vet inte vad hon heter med hon var så snäll och rolig. Mamma sa till pappa att hon skulle vilja att hon var min barnflicka. Pappa tyckte det var en bra idé och i morgon ska pappas kollega Dong prata med henne. Hon pratar bara thai men det är bra för då lär jag mig thai snabbt. Hon skulle kanske kunna jobba 50% på bygget och 50% som nanny. Håll tummarna att hon vill det för hon är överlägset bäst hitills.

Kram från Carl

Av Carl - 21 oktober 2009 05:08

  

Nu har oturs vindarna vänt och det börjar bli som vanligt igen känner jag. I förrgår gick jag och mamma ner till vägen och frågade arbetarna som gör en trotoar om dom sett mitt däck? Vi tog med ett av dom andra däcken och visade det för dom. Ingen kunde prata engelska utom en man som kunde ett ord: tomorrow, sa han. Mamma och jag gick hem och ringde till Urban jungle på New Zealand men dom sa att det skulle bli jätte dyrt att skicka ett däck till oss. Typiskt, tänkte jag. I går gick vi tillbaka till vägarbetarna och letade rätt på samma tandlösa man som vi försökte prata med dagen innan. Han sa: tomorrow igen. Vi började gå tillbaka till hotellet och då kom mannen efter oss med däcket i handen! Jag trodde inte mina ögon! En anställd på hotellet pratade med mannen och förklarade sedan att mannen hade hittat däcket när han jobbade och han visste inte vad han skulle göra med det så han tog hem det. När jag frågade efter däcket så sa han det enda ord han kunde: tomorrow och menade att han skulle ta med det nästa dag vilket han gjorde också. Mannen fick 200 bath (50kr) av oss och blev överlycklig. Det är nästan en hel dagslön för honom. Alla blev glada och nöjda!

Vi åkte upp till pappa på bygget och berättade den glada nyheten för honom. Jag hjälpte till att styra upp bygget för att underlätta pappas dag lite. Som ni ser på min min så har jag lärt mig att man ska vara bestämd och veta vad man vill.

I slutet av oktober kommer min faster och hennes man hit. Det ser jag framemot! Jag ska beställa några burkar med barnmat av dom. Mina burkar från Sverige är slut och jag är trött på kyckling.... Tänk att det bara finns två smaker på barnmatsburkarna här på Phuket: kyckling med grönskaker eller kyckling med coscus. Jag äter restaurangmat men ibland är det gott att ha något färdigt hemma.

Kram från Carl

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards