Alla inlägg under augusti 2016

Av Carl - 29 augusti 2016 17:21

 

Vi hann bara vara i Palma en vecka sedan åkte vi tillbaka till Stockholm för att delta på en tragisk begravning. Vår vänns son, William omkom i en båtolycka och begravdes i fredags. William blev bara 19 år  

 


Begravningen var mycket fin. Kistan var blå och hade guldhandtag. Massor med blommor och 480 personer kom till kyrkan. 

 

10 min innan begravningen var över ville jag gå ut och få frisk luft. Det var varmt i kyrkan och jag var väldigt ledsen, speciellt när vi gick till kistan och lämnade en blomma, sa hej då, vila i frid William. Vi stod utanför kyrkan när Williams pappa, bror och 4 st till bar ut kistan. Helt offatbart.


 

Efter begravningen fick de som ville åka med en stor båt som körde oss till olycksplatsen. Där fick vi lämna en blomma. William´s pappa och bror stod på stenarna (olycksplatsen) och flera 1000 rosor flöt på vattnet.

 

Det var väldigt obehagligt att tänka sig hur olyckan gick till. 3 killar i en snabb ribbåt, sent på natten och dessutom blåste det enormt mycket.

 

Vi åkte sedan hem till familjen och blev bjudna på buffe. 

 

Sist jag var här som så många gånger förr så var William också här. Nu är han borta för alltid

Vila i frid William

 

På kvällen gick vi på ett relese party. Jacob och Leo har gjort en ny jätte bra låt som dom släppte, Dynamite heter den. Vi tror det blir en hit såklart! Det var skönt att komma ut lite och tänka på annat.

 

Nästa dag var det dags att åka till Palma igen. Men innan vi åkte tog mamma och jag bussen ut till Vaxholm och träffade min vän Max och hans lillebror. Det gick bra tills vi skulle åka igen. Både Max och jag tyckte att vi träffades för kort tid. Lillebror blev arg när dom skulle åka hem. Han ramlade och skyllde det på Max, blev jätte arg och slog en pinne flera gånger i huvudet på honom. Max började gråta och jag blev helt förvånad hur någon kan göra så. Jag sa: det här var det konstigaste avslutet jag varit med om. Vilken avslutning!!  Innan vi åkte till Arlanda gick vi hem till farmor och sa hej. Tänk vad vi hann med på den korta tiden.

 

Nu är vi tillbaka på Palma och var till IKEA idag. Jag åt gravad lax, det fick jag hos mormor och morfar och gillar skarpt. Gravlaxsåsen gillar jag inte! 

Kram från Carl






Av Carl - 22 augusti 2016 14:51


 

Innan vi lämnade Berga, mormor, morfar, Zeb och Blossom bjöds det på tjäder. Tjäder smakar både fågel och kött, väldigt festligt tyckte jag. Tack så mycket 


 

När jag kom till Stockholm hann jag bara slänga in väskan på hotellet och sedan bar det iväg på middag. Våra vänner Tomas och Helena bjöd på massor av sashimi och det gillar jag. Mamma hann inte knäppa kort för jag åt upp bitarna så fort. 


 

Jag tittade ut genom fönstret och såg en annorlunda byggnad som såg ut som en rymdraket. Jag fick veta att det är Kaknästornet, dit vill jag nästa gång jag är i Stockholm.


 

Vi hann med att hälsa på våra vänner från Phuket också. Familjen har köpt ett stort hus långt utanför stan som dom gjort i ordning jätte fint. Till Carlson's lycka bodde en liten busig hundtjej i huset som heter Lulu. Carlson har busat med Zeb från morgon till kväll hela sommaren och saknar sin kompis. Hundarna sprang omkring hela kvällen och det bar svårt att få med båda på bild. 


 

Min kompis Beppe och jag spelade fotboll, simmade och spelade spel. Kvällen gick fort och tillslut var det dags att åka hem.


 

När vi skulle säga hej då satt hundarna lydigt på mattan och väntade. Visst är dom gulliga!


 

Innan vi flög hem till Palma hälsade vi på farmor. Jag tog stegen upp till loftet och kom ner med ett fotoalbum. Vi tittade på alla bilder och farmor berättade vilka vi såg. 


 

Jag fick ett foto på pappa och hans syskon. Det tog jag med till Palma och satte upp i mitt rum

Planet gick 06.05 på morgonen och det var svårt att somna i tid. Melina, Max och Jacob bjöd på tidig taco middag på kvällen. Vi åkte hem i tid och la oss men vi vände och vred oss innan vi tillslut somnade.

Kram från Carl 

Av Carl - 14 augusti 2016 12:29

   

Efter middagen ville mormor absolut se Lotta på Liseberg. Jag sprang in och slog på Barnkanalen. Mormor sa att nu har du sett så mycket på TV så nu är det min tur. Jag HATAR att se Lotta på Liseberg!!! Innan mormor kom till TV:n plockade jag ut batterierna ur fjärrkontrollen så mormor INTE kunde byta kanal 😊😊😊 Smar, eller hur? I morgon ska jag och Carlson till Stockholm. Mormor, morfar och Zeb kör mig och Carlson till GälveBro och där möter vi mamma. Det blev så bökigt med tågresan och för att flyga med en hund måste man vara 16 år. Jag har haft ett jätte bra sommarlov i Sverige ❤️ Jag har några dagar kvar för skolan börjar inte förrän den 5/9. Tack mormor och morfar för allt. Både jag och Carlson har haft det så bra. Carlson och Zeb har lekt från morgon till kväll och blivit riktigt goda vänner. Jag tror att mormor och morfar måste köpa en till liten hund nu när Carlson åker hem 😢 

Kram från C & C 

Av Carl - 8 augusti 2016 18:00

 

När vi åkte från Gråsjön stannade vi till vid Gärdesån och tittade på jätte gamla hällristningar. Dessa målningar är mellan 4000-6000 år gammla. Vi funderade mycket på människorna som bodde här på stenåldern. Tänk så kallt det måste ha varit på vintrarna, inget varmt hus att sova i och inga riktiga kläder. 

 

Stenåldersmänniskorna har ristat in bilder på älgar och människor. Det fanns tydligen gott om fisk och vilda djur i trakten.

 

Det var en enormt vacker plats som stenåldersmänniskorna hade valt att bo på. Det såg nästan sagolikt ut, som ett vykort

 

     

Från Gärdesån är det inte långt till Tångeråsen. Där stannade vi och tog en titt på röda huset och trädgården. 


 

Huset har förfallit men man kan föreställa sig hur fint det måste ha varit förr. 

 

På baksidan fanns en trädgård med allt möjligt i, dill, morötter och mycket annat.

 

 

Jag hittade en gammal skrivmaskin som var intressant. Nu för tiden används inte skrivmaskiner och det är sällan man ser en. En gång tidigare har jag sett en skrivmaskin och det var på en restaurang. Den användes inte utan var bara till prydnad.

 

Inne i huset såg vi ett skåp som var ur tjusigt, jag tror det stod att skåpet var från 1804. Tänk om den som gjorde skåpet fick veta att 2016 ser jag skåpet för första gången och tycker att det ser coolt och vackert ut, på samma gång.

   

Vi åkte vidare och kom till Östersund och faster Margareta. På sin ballkong hade Margareta en jätte stor blomma som heter Night sky. Jag fick se att blomman har små vita prickar och det är dessa prickar som ser ut som stjärnor.

 

Margareta bjöd på en kladdkaka med jordgubbar på. Alla tyckte den var så god

 

Jag fick presenter! Jag fick bla en bok som var väldigt fiffigt gjord. Halva boken var en bok som hetter Trollskogen, skriven av John Holmvall. Om man vänder på boken och vänder den upp och ner är det en annan bok som heter Vi vill ha disko. Jag fick en pysselbok och en super tjock bok på engelska om Harry Potter. Den sista ska jag läsa när jag blir lite äldre

 

Faster Margareta bor i en fin lägenhet som ligger nästan mitt i stan, det var mysigt där och hon såg ut att trivas bra. Det var trevligt att träffas och jag är säker på att vi ses igen. 

Kram från Carl

Av Carl - 3 augusti 2016 11:50

          

Jag har precis kommit hem från Jämtland. Vi var där nästan en vecka och allt gick bra. Vädret var både kanon och regnigt. Det kunde växla väldigt fort. Förutom att fiska så har jag lärt mig spela kort. Vi började med 5-kort och sedan 5-kort med ett byte och samla poäng. Jag fick triss en gång och en gång fick jag färg. Jag lärde mig snabbt och ville aldrig sluta spela.

 

Jag älskar smörstekt majs. Jag kan äta en hel tallrik själv. Flingor är inget för mig om det inte är choklad på dem förstås. Vi har ätit massor men vad gör det när man rör sig så mycket som jag gör? 


 

Först letade jag efter mask som jag skulle fiska med. Det var jobbigt och myggorna var besvärliga. Jag hittade några men dom kommer vi inte långt med, tänkte jag. Då visade morfar mig ett nytt drag som han köpt. Det såg ut som en liten alien från rymden. Efter att ha provat detta nya drag kommer jag aldrig mer att hacka efter mask.

Ibland är dom på hugget och då är det bäst att passa på att dra upp några. Tänk så gott det är med smörstekt abborre. Morfar är jätte bra på att "byxa" abborre som det heter. Jag fick lära mig, hoppas jag kommer ihåg det.

 Pappa fick ibland hålla i mitt spö när det nappade, så stark är en stor abborre. Morfar körde båten, tog av fiskarna, fixade dragen och höll koll. Vi andra drog upp ett gäng fina fiskar som vi åt till middag på kvällen.

Mamma fick en gädda också. Den kokade vi till katten Blossom och hundarna.

 

Förutom att fiska har jag letat efter hjortron också. Vi hittade lite som vi kokade till sylt och åt tillsammans med ostar. Jag gillar varken gamla ostar eller hjortron. Men tydligen var det en riktig hit för pappa vill ha med sig hjorton till Mallorca! Det blir svårt eftersom det måste vara fryst hela vägen. Vi har däremot kokat lite som min farmor ska få när vi kommer till stockholm. Vi har gjort mycket mer men det skriver jag om nästa gång.

Kram från Carl 

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards