Direktlänk till inlägg 8 augusti 2016

Gärdesån och Östersund

Av Carl - 8 augusti 2016 18:00

 

När vi åkte från Gråsjön stannade vi till vid Gärdesån och tittade på jätte gamla hällristningar. Dessa målningar är mellan 4000-6000 år gammla. Vi funderade mycket på människorna som bodde här på stenåldern. Tänk så kallt det måste ha varit på vintrarna, inget varmt hus att sova i och inga riktiga kläder. 

 

Stenåldersmänniskorna har ristat in bilder på älgar och människor. Det fanns tydligen gott om fisk och vilda djur i trakten.

 

Det var en enormt vacker plats som stenåldersmänniskorna hade valt att bo på. Det såg nästan sagolikt ut, som ett vykort

 

     

Från Gärdesån är det inte långt till Tångeråsen. Där stannade vi och tog en titt på röda huset och trädgården. 


 

Huset har förfallit men man kan föreställa sig hur fint det måste ha varit förr. 

 

På baksidan fanns en trädgård med allt möjligt i, dill, morötter och mycket annat.

 

 

Jag hittade en gammal skrivmaskin som var intressant. Nu för tiden används inte skrivmaskiner och det är sällan man ser en. En gång tidigare har jag sett en skrivmaskin och det var på en restaurang. Den användes inte utan var bara till prydnad.

 

Inne i huset såg vi ett skåp som var ur tjusigt, jag tror det stod att skåpet var från 1804. Tänk om den som gjorde skåpet fick veta att 2016 ser jag skåpet för första gången och tycker att det ser coolt och vackert ut, på samma gång.

   

Vi åkte vidare och kom till Östersund och faster Margareta. På sin ballkong hade Margareta en jätte stor blomma som heter Night sky. Jag fick se att blomman har små vita prickar och det är dessa prickar som ser ut som stjärnor.

 

Margareta bjöd på en kladdkaka med jordgubbar på. Alla tyckte den var så god

 

Jag fick presenter! Jag fick bla en bok som var väldigt fiffigt gjord. Halva boken var en bok som hetter Trollskogen, skriven av John Holmvall. Om man vänder på boken och vänder den upp och ner är det en annan bok som heter Vi vill ha disko. Jag fick en pysselbok och en super tjock bok på engelska om Harry Potter. Den sista ska jag läsa när jag blir lite äldre

 

Faster Margareta bor i en fin lägenhet som ligger nästan mitt i stan, det var mysigt där och hon såg ut att trivas bra. Det var trevligt att träffas och jag är säker på att vi ses igen. 

Kram från Carl

 
 
farmor

farmor

9 augusti 2016 08:44

Tänk så mycket intressant det finns att upptäcka om man tar sej tid
att stanna till,du har sett platser i Jämtlad som jag inte haft en aning om tidigare.Visst är Jämtland ett vackert och omväxlande landskap? Trots alla år här är jag fortfarande jämte i själ och hjärta.Kram/Farmor

http://carlisurin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl - 7 maj 2018 11:58

  Det är allt för sällan som jag skriver nu. Har helt kommit av mig men här kommer några bilder. Mormor och morfar har varit här och hälsar på. Veckan gick fort och var trevlig. Jag var hemma från skolan i två dagar och en dag var det helgdag och...

Av Carl - 26 mars 2018 10:00

  I fredags sov både Oliver och hans bror Elliot över hos mig. Elliot har länge velat sova hos mig men det är bara Oliver som gjort det tidigare. Vi blandade olika Fantasmaker och drack det till middag. Vi sprang runt och busade, spelade och stann...

Av Carl - 16 mars 2018 13:00

  Jag jobbar extra som trädgårdsmästare hemma på tomten. Det är slitigt jobb måste jag säga men  jag behöver lite fickpengar. Än så länge rensar jag mest ogräs. Kanske om ett tag ska jag börja klippa i buskarna. Man måste passa sig noga för våra s...

Av Carl - 2 mars 2018 17:30

  En dag på skolan firade vi friheten. Vi hade tränat innan som ni förstår. Det var en mycket vacker dag på många sätt. Att leva i frihet är inget alla tar för givet.    Vi, eller rättare sagt skolan hade köpt några duvor som vi släppte ut i ...

Av Carl - 19 februari 2018 12:00

  Chica, våran fina speciella vackra hund. Världens snällaste men hon har så dåligt självförtroende när vi är ute bland folk, bilar och andra hundar. Alla är farliga tills dom har bevisat för henne att dom inte är elaka. I parken finns en hundgård...

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards