Alla inlägg under maj 2016

Av Carl - 31 maj 2016 13:45

 

I går fyllde jag äntligen 8 år! Jag har väntat och längtat sedan jag fyllde 7, tror jag. I lördags hade jag mitt party och det blev lyckat på alla sätt. Vi var på ett ställe som heter Otto Rosso, det är en italiensk restaurang i Magaluf. Mina vänner och jag busade runt först och hade skoj. Sedan var det dags att göra sin egna pizza. Vi hade allt möjligt gott att välja mellan, jag la på många svarta oliver på min pizza. 

 

Alla gjorde sitt bästa och självklart blev lite hungriga när vi såg allt gott

 

 

Vi fick själva lägga in pizzan i ugnen 

 

Om man fyller år så får man dricka 2 läsk sammtidigt, tyckte jag

 

Vincent var som vanligt jätte glad och han tyckte att hans pizza blev super god!

 

Jag fick välja tårt själv till mitt kalas. Mina föräldrar visade en bild på en Hulken tårta men nej tack, jag ville ha en morotstårta men vitt på. Morotstårta är min favort fast på delad första plats med kladdkaka, tror jag. Tyvärr hade dom russin i min tårta och det gillar jag inte men den var fin i alla fall

 

Jag skar upp första biten och resten fick pappa hjälpa till med

 

Jag fick presenter också. 2 fina fiskespön, en håv, en stor nurfgun och lite annat. Jag undrade såklart hur dom visste att jag gillar att fiska...jag har inte sagt det till någon. Klart att det var mamma som hade tipsat. Nu väntar jag på att morfar ska komma hit och lära mig några fisketrick så att jag får dom på kroken. 

 

Starwars masker hade vi med oss men det var knappt några barn som använde dem. Föräldrarna tyckte att det var dessto roligare

 

Gissa vem...?

 

Och gissa vem...?


 

Innan vi åkte till festen fick jag en jätte fin och stor guldballong med en 8:a på. Det var nästan så att den lyfte upp Carlson, bara nästan.

 

 

Jag tyckte den var super snygg!

 

Jag hade ballongen knuten runt handleden så alla kunde se att jag fyller 8 år. Det gick bra en liten stund men när jag spelade pingis gick snöret av och ballongen flög iväg. Det sista jag såg av ballongen var en liten prick i himlen. Jag är jätte nöjd med mitt kalas och det tror jag alla var. Vi barn hoppade på en studdsmatta så svetten rann, vi gungade, kollade på film och busade i kids clubben. Ett lyckat kalas med andra ord. I går på min riktiga födelsedag bjöd jag alla lärare på en chokladbit, oj så glada dom blev! Tänk att så lite kan göra någon så glad  
Kram från Carl


Av Carl - 24 maj 2016 11:26

 

Vi har haft en sportdag på min skola. Det var femkamp och vi tävlade mot varandra i respektive klass. Här på bilden ser ni min klass och min fröken Mrs O´Conner. Min fröken är ganska sträng men hon har ett gott hjärta. 

 

Första grenen var att studsa fram på varsin studsboll. Det gick rätt bra men var enormt jobbigt för benmusklerna, tyckte jag. Vi studsade länge och långt.

 

Här är en stafett med en potatis på en sked. Förr i tiden hade men skeden i munnen och sprang men nu har man skeden i en hand och så snabbt som möjligt ska man fram och tillbaka igen. Jag fick en rätt dålig start men kom 2:a i alla fall

 

Här ser ni mig och Oliver i hinderbanan

 

Vi fick garn runt handleden för alla tävlingar. Gult betyder att man vunnit och det ville alla ha. 

 

Det sista som hände på sportdagen var att alla föräldrar som var där skulle tävla mot varandra i ett 100m lopp. Mamma sprang för allt hon orkade och kom inte först och inte sist. Det gick fort så jag såg inte riktigt. Vi barn hejade och hejade innan start men när starten gick var loppet över väldigt fort. Mamma sa att hon var snabb när hon var yngre men det var nog länge sedan


 


Efter sportdagen gick vi till skolan och hade några lektioner. Sedan gick vi till parken, det är sååååå roligt att vara i parken men denna eftermiddag började jag blöda jätte mycke näsblod helt utan anledning. Förstår inte varför jag började blöda så mycket

 

Äntligen har soffan kommit!!! Vi har väntat och väntat och nu är den här. Första kvällen ville både pappa, jag och Carlson ligga i samma hörna. Det blev trångt men ingen gav sig. Vi beställde soffan för 8 v sedan och då sa butiken att leveranstiden är 4-6 v men dom skulle försöka skynda på och vara färdiga på 4 veckor... Vi har fram tills nu suttit på vår lilla soffa som vi ska ha på altanen, inte alls bekvämt. 

 

Nu har jag bara en månad kvar i skolan ungefär. Jag ser framemot sommarlovet super mycket! Tänk att bara få vara ledig och göra precis vad man vill. Vi ska till Stockholm, Sundsvall, Berga och Gråsjön. Förmodligen blir det fler ställen också. 

Kram från Carl



Av Carl - 19 maj 2016 21:30

 

Resan från Frankrike till Barcelona gick jätte bra, inga problem. Vi kom fram i mycket god tid och åkte direkt till hamnen och letade efter vår färja. Pappa har åkt färjan förrut och han berättade att det var svårt att hitta färjan. Vi åkte kors och tvärs och åkte fel. Många rondeller, enkelriktat, och mycket trafik. Tillslut hittade vi rätt, längst ut på en jätte lång pir fanns vår "gate". Det var inte samma ställe som när pappa åkte förra gången. Vilken tur att vi började med att leta så vi visste var vi skulle, annars hade det blivit jätte stressigt och förmodligen hade vi missat färjan. När vi väl visset vägen dit vi skulle åkte vi till city och parkerade i ett garage på Rambla, största gatan. 

 

Vi var hungriga och letade rätt på ett bra och säkert ställe med good mat. Vi ville inte göra om samma misstag som gårdagen. Vi bestämmde oss för en restaurang som lång i en saluhall. Vi beställde två stora goda Entrecote och en hamburgare. Vi började med Patanegra och allt var super gott.

 

Vi satt vid köket och såg på när kocken lagade vår mat. Vi var riktigt hungriga och bara det är en bra krydda

 


 

Efter middagen när vi gick till bilen kom plötsligt en polisbil framsusandes. Pappa och jag tittade och följde dramat med spänning. Poliserna parkerade utanför en butik på Rambla och och grep en tjuv inne i butiken. Jag tittade med stora ögon och sa att det är första gången jag ser poliser in  action. (Ni ser mig och pappa bredvid polisbilen)

 

Vi gick vidare och precis innan vi gick ner till garaget fick jag syn på en tjej som satt på gatan. Bredvid sig hade hon en hund som såg sjuk ut. Hunden låg helt stilla och såg mycket sjuk ut, Jag stannade och tittade med stora ögon. Jag ville så gärna springa fram och ta med hunden hem. Stackars dom två, hur kan det gå så illa? Tjejen och hunden satt utanför stora varuhuset El Corte Ingle´s. Usch och fy vilket livsöde. Vi åkte raka vägen till stora båten och gick till vår hytt. Klockan var mycket och vi gick och la oss nästan omgående. Vi hade en rymlig hytt med fönster och badrum. Färjan kom slutligen fram till Palma hamn tidigt på morgonen. Vi hade bokat "late check out". Vi kunde i lugn och vakna till och äta lite frukost. Jag tittade ut genom fönstret och blev glad när jag såg katedralen och Palma stad. Vi åkte hem, det tog 3 min eftersom vi bor nära hamnen. Det var skönt att komma fram och andas ut. Det var en intensiv och intressant resa. Nu har jag kommit tillbaka till skolan och allt är som vanligt igen. Hoppas ni gillade min lilla resedagbok

Kram från Carl




Av Carl - 15 maj 2016 14:30

 

Vi fortsatte resan från Lörach, till Basel och mot Geneve. Pappa tänkte att vi skulle äta lunch i Geneve med vi var där så tidigt så vi bestämde att köra vidare. Vi såg fantastiska berg med snö på. Någon gång ska jag åka skildor i Schweiz, bestämde jag mig för.

 

Mil efter mil med gula blommor som man gör raps olja av

 

Till slut kom vi fram till hotellet vi skulle bo på över natten. Det var ett charmigt ställe i Carcassonne, Frankrike. Vi valde detta område för hela Carcassonne är vackert och det bodde massor med riddare här förr i tiden.

   

Det är inget spöke ni ser i fönstert. Det är pappa som undrar var jag tog vägen. 

 

Ni ser på skylten vad hotellet heter. 

 

Det var lugnt och fridfullt, lite spökligt

 

   

Jag är en staty av en boxare

   

På kvällen gick vi till en restaurang och pappa såg framemot en jätte god middag. Men den blev inte så god som vi hoppats på. Till förätt beställde mamma och pappa Foie gras men det var så enormt mycket och ingen gele till. På bilden ser ni en portion. Till varmrätt beställdes Entrecote men den gick inte att tugga. Pappa hade sett framemot gott rött vin, Chateauneuf-du- pape men det hade dom inte. Jag beställde ett säkert kort, lax och det var helt ok.

 

På restaurangen hade dom en gammal riddar rustning och många, många svärd. Jag var fascinerad.

 

Trots den dåliga middagen var det jätte trevligt att besöka detta annorlunda ställe. Nästa dag gick vi till riddarborgen. Utanför borgen fanns en gammal kyrkogård med enormt gamla gravar. Det var familjegravar från många, många år tillbaka. Vi såg även några nya gravar så kyrkogården används fortfarande av familjerna.

     

Sedan var det äntligen dags att gå in till borgen. Det var vackert, spännande och jätte stort

 

I borgen låg en stor, fin kyrka som vi gick in till

       

Pappa frågade om jag ville köpa ett ljus och tända det. Självklart, svarade jag. Jag fick 1 euro och köpte ljuset. Pappa visade hur man tänder ljuset. Pappa förklarade att man gör så här och skickar en hälsning till någon som är död. Vi skickade en hälsning till min farfar i himlen. Synd att vi inte fick träffa dig men vi tänker på dig, sa vi

   

Pappa sa att jag fick välja en plats till ljuset. Jag valde en speciell plats som jag tyckte var finast

 

Mamma tände ett ljus för sin mormor och morfar och plaserade ut det på vilket hon tyckte var bästa stället. Jag hälsade till dem också. Jag undara mycket om dom i himlen kan se och höra oss. 

Vi lämnade kyrkan och borgen och fortsatte vår resa mot Barcelona

Kram från Carl




Av Carl - 10 maj 2016 15:00

 

Det är bara ca 10 mil mellan Kiel och Hamburg och dessutom kör man på autobahn. Nu var det vägarbeten på autobahn så det gick inte så fort. Vi kom fram till Hamburg vid 11-tiden och gick runt på stan ett tag. Vi åt lunch på Vapiano och efter lunchen gick vi till en STOR park. Jag tyckte tornet var väldigt intressant men det gick inte att åka upp i det. Det fanns mycket annat att titta på och göra.

   

Jag verkligen älskade den här parken och villa inte gå därifrån. Det fanns massor att leka med och glassar i kiosken.

 

Tänk att en så enkel grej kan vara så rolig. En (tyngre) person hoppar till på den ena sidan och då flyger man upp iluften på den andra sidan.

 

Det fanns så enormt många blommor i parken. Jag gillar blommor, det har jag alltid gjort. På senare tid har gula blommor blivit min favorit.

 

Det var varmt när solen var framme men när den gick i moln blev det lite, lite kallt. Mamma tog med sig fel jacka från bilen till mig. Vi har svarta täckjackor båda två och till mig tog hon med sig sin. Det gick också bra, jag börjar bli så stor så snart kan jag ha vuxnas kläder.

 

Glassen var så stor så jag delade med mig till några hungriga fåglar. Den vita fågeln var finast, tyckte jag. Mamma berättade att hon och hennes mormor ofta gick till en park och matade fåglarna när min mamma var liten. Det var långt innan tv-spelen kom, sa jag. 

Pappa kände mycket väl igen en blomma i parken, Rododendro. Den blommar har farmor haft, berättade han.  

 

Jag gillar blåa blommor också, jag gillar det mesta som är blått speciellt mörkblått.

   

Vi lämnade tillslut fina parken och gick till en stor och fin ciggar butik. Någon gång per år tar pappa en ciggar. Det fanns mycket att välja mellan och han som jobbade där kunde exakt allt om ciggarer.

 

Rummet där ciggarerna förvaras kallas humidoren och där luktade det INTE gott. Fy, så illa det stank. Jag blev lite snurrig i huvudet och gick ut.

 

Vi gick till en Japansk restaurang och beställde sashimi och Sukiyaki. Jag älskar japansk mat! Jag vill inte ha sushi, bara den råa fisken gillar jag. 

 

Det råa köttet kokas i grytan med alla grönsakerna. Det var så gott, allt var gott!

 

Jag har alltid haft svårt att äta med pinnar, det är faktiskt helt omöjligt. På den här restaurangen fick jag ett par barn pinnar. Jag skulle ta med dem hem men det glömte jag. Det var en enkel hopsättning med gummiband, kanske kan jag fixa det själv.

 

På kvällen var det dags att köra upp bilen på tågvagnen. Tåget gick till Lörrach som ligger i sydvästra Tyskland. Det är första gången jag har åkt sovvagn. Vi hade en egen cupe´med 3 bäddar. Tanken var att jag skulle sova längst upp för där var madrassen kortare. Det fick jag inte för sängen var över 2 meter upp och även om det var spännband för så kan man ramla ur om man har otur. 

 

Jag sov ganska bra men jag tror klockan var inte mer än 6.30 när vi blev väckta. 


 

Det var väldigt kallt på morgonen i Lörrach. Jag frös och var trött. När vi äntligen satte oss i bilen igen somnade jag och sov till 11.30!! 

Då hade vi kommit en bra bit på resan, men det berättar jag nästa gång

Kram från Carl




Av Carl - 8 maj 2016 11:00

   

Nu är vi hemma igen efter vår resa. Tur att jag inte hade skola dagen efter vi kom hem för vi är alla rätt trötta. Resan gick bra och var intressant. Det blir för mycket om jag skriver om hela veckan på samma gång så jag delar upp det. Vi landade mitt i natten och tog en taxi till vår bil som stått parkerad länge i ett garage. Taxi chauffören körde mycket dåligt och backade in ett staket och körde fel... Till slut kom vi fram och bilen väntade på oss. Det fanns ingen lampa så vi lyste med mobilerna när pappa kopplade in batteriet. Bilen startade med det samma och vi andades ut, vilken lättnad att det inte krånglade. Vi han med 03.15 färjan hem och stöp i säng. Nästa dag var det full fart hela dagen. Vi gick igenom allt, kläder, skor, leksaker osv. Vi slängde massor och valde ut vad vi skulle ta med i bilen. Min vän Max och hans familj kom hem från en segling på måndag och då bjöd dom mig och mamma på middag. Pappa var i stan och hälsade på farmor och åt på restaurang med Melina, Jacob & Max. 

 

Jag gav Max tre glas med en döskalle på. En till Max, en till Ted och en till mig. Om någon av dem har en annan kompis på besök kan den kompisen låna glaset. Max mamma blev jätte glad och sa att dom kommer alltid att tänka på oss när hon ser glasen. Middagen var trevlig men tillslut var vi tvungna att bryta upp för killarna skulle på skola / dagis nästa dag och vi hade massor att göra. 

 

En annan kille i huset hade en rolig bräda som han kom infarandes på i full fart. Jag fick prova och det var sååå svårt men himla kul. Man styr med fötterna och lutar sig lite åt det håll man ska. Roger hjälpte mig och jag tror jag skulle lätt kunna lära mig. 

 

Nästa dag var inte lika rolig. Det är alltid tungt att säga hej då. Max mamma var väldigt ledsen när vi åkte och jag kände mig så sorgsen. Vi har så otroligt trevlig och kul ihop. Max mamma säger att vi är nästan som vi vore släkt. Vi kommer tillbaka när vi ska packa ur vår lägenhet men då är det definitivt över. Det finns rum att hyra i närheten och vi kommer säkert att bo där någon gång. I början av vår långa bilresa satt jag helt tyst och snurrade på min legogubbe. Väldigt tungt att allt måste ha ett slut. 

 

Vi körde till Göteborg och checkade in på bilfärjan som skulle ta oss till Kiel. Pappa hade bokat en överraskning till mig och mamma. Vi bodde i en fin hytt med egen jacuzzi. Utanför hytten fanns dricka, chips, dumle kola och KAKOR! Jag provade en kaka och konstaterade att det är mormor som bakat dem. 

 

Super goda kakor och livet leker igen! 

 

Jag hoppade omkring och var jätte glad! 

 

Vi fick hur många jordgubbar vi ville och jag mumsade glatt i mig. 

     

Senare på kvällen åt vi en jätte god middag i restaurangen. Det var lugnt väder och resan gick bra. 

 

Nästa morgon körde vi av bilen från färjan och var framme i Kiel. Jag plockade fram hur många dumle kola som helst ur mina fickor. Jag har aldrig ätit dumle kola förut och det har blivit min nya favorit. Vi körde en kort sträcka till Hamburg och där var vi hela dagen. Men det skriver jag om nästa gång. 

Kram från Carl 




Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards