Direktlänk till inlägg 10 maj 2016

Härliga Hamburg

Av Carl - 10 maj 2016 15:00

 

Det är bara ca 10 mil mellan Kiel och Hamburg och dessutom kör man på autobahn. Nu var det vägarbeten på autobahn så det gick inte så fort. Vi kom fram till Hamburg vid 11-tiden och gick runt på stan ett tag. Vi åt lunch på Vapiano och efter lunchen gick vi till en STOR park. Jag tyckte tornet var väldigt intressant men det gick inte att åka upp i det. Det fanns mycket annat att titta på och göra.

   

Jag verkligen älskade den här parken och villa inte gå därifrån. Det fanns massor att leka med och glassar i kiosken.

 

Tänk att en så enkel grej kan vara så rolig. En (tyngre) person hoppar till på den ena sidan och då flyger man upp iluften på den andra sidan.

 

Det fanns så enormt många blommor i parken. Jag gillar blommor, det har jag alltid gjort. På senare tid har gula blommor blivit min favorit.

 

Det var varmt när solen var framme men när den gick i moln blev det lite, lite kallt. Mamma tog med sig fel jacka från bilen till mig. Vi har svarta täckjackor båda två och till mig tog hon med sig sin. Det gick också bra, jag börjar bli så stor så snart kan jag ha vuxnas kläder.

 

Glassen var så stor så jag delade med mig till några hungriga fåglar. Den vita fågeln var finast, tyckte jag. Mamma berättade att hon och hennes mormor ofta gick till en park och matade fåglarna när min mamma var liten. Det var långt innan tv-spelen kom, sa jag. 

Pappa kände mycket väl igen en blomma i parken, Rododendro. Den blommar har farmor haft, berättade han.  

 

Jag gillar blåa blommor också, jag gillar det mesta som är blått speciellt mörkblått.

   

Vi lämnade tillslut fina parken och gick till en stor och fin ciggar butik. Någon gång per år tar pappa en ciggar. Det fanns mycket att välja mellan och han som jobbade där kunde exakt allt om ciggarer.

 

Rummet där ciggarerna förvaras kallas humidoren och där luktade det INTE gott. Fy, så illa det stank. Jag blev lite snurrig i huvudet och gick ut.

 

Vi gick till en Japansk restaurang och beställde sashimi och Sukiyaki. Jag älskar japansk mat! Jag vill inte ha sushi, bara den råa fisken gillar jag. 

 

Det råa köttet kokas i grytan med alla grönsakerna. Det var så gott, allt var gott!

 

Jag har alltid haft svårt att äta med pinnar, det är faktiskt helt omöjligt. På den här restaurangen fick jag ett par barn pinnar. Jag skulle ta med dem hem men det glömte jag. Det var en enkel hopsättning med gummiband, kanske kan jag fixa det själv.

 

På kvällen var det dags att köra upp bilen på tågvagnen. Tåget gick till Lörrach som ligger i sydvästra Tyskland. Det är första gången jag har åkt sovvagn. Vi hade en egen cupe´med 3 bäddar. Tanken var att jag skulle sova längst upp för där var madrassen kortare. Det fick jag inte för sängen var över 2 meter upp och även om det var spännband för så kan man ramla ur om man har otur. 

 

Jag sov ganska bra men jag tror klockan var inte mer än 6.30 när vi blev väckta. 


 

Det var väldigt kallt på morgonen i Lörrach. Jag frös och var trött. När vi äntligen satte oss i bilen igen somnade jag och sov till 11.30!! 

Då hade vi kommit en bra bit på resan, men det berättar jag nästa gång

Kram från Carl




 
 
farmor

farmor

11 maj 2016 09:47

Tackför "gaidningen" i Hamburg,staden ser tydligen annorlunda ut nu,
än när jag var där.Då hade dom inte hunnit rusta upp efter kriget.
i dag är ni väl på väg genom Frankrike,god fortsättning på resan.Kram-

http://carlisurin

 
Ingen bild

mormor

11 maj 2016 19:21

Hej Carl
Va spännande att få resan berättad. Du får vara med på mycket du!
Vi åker bara mellan stugan och hemmet vi. Men igår gjorde vi en annan tur. Vi åkte till kyrkogården i Holm. Vi har två gravar att ta hand om. I den ena graven ligger min mamma och pappa. Dessutom ligger en av mina bröder där också. Och i den andra graven ligger min farmor och farfar. Dessutom ligger min farmors föräldrar där också. Din morfar och jag planterade blommor på gravarna. Zeb var också med.
Ha det så gott. Många kramar till dig.



















Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl - 7 maj 2018 11:58

  Det är allt för sällan som jag skriver nu. Har helt kommit av mig men här kommer några bilder. Mormor och morfar har varit här och hälsar på. Veckan gick fort och var trevlig. Jag var hemma från skolan i två dagar och en dag var det helgdag och...

Av Carl - 26 mars 2018 10:00

  I fredags sov både Oliver och hans bror Elliot över hos mig. Elliot har länge velat sova hos mig men det är bara Oliver som gjort det tidigare. Vi blandade olika Fantasmaker och drack det till middag. Vi sprang runt och busade, spelade och stann...

Av Carl - 16 mars 2018 13:00

  Jag jobbar extra som trädgårdsmästare hemma på tomten. Det är slitigt jobb måste jag säga men  jag behöver lite fickpengar. Än så länge rensar jag mest ogräs. Kanske om ett tag ska jag börja klippa i buskarna. Man måste passa sig noga för våra s...

Av Carl - 2 mars 2018 17:30

  En dag på skolan firade vi friheten. Vi hade tränat innan som ni förstår. Det var en mycket vacker dag på många sätt. Att leva i frihet är inget alla tar för givet.    Vi, eller rättare sagt skolan hade köpt några duvor som vi släppte ut i ...

Av Carl - 19 februari 2018 12:00

  Chica, våran fina speciella vackra hund. Världens snällaste men hon har så dåligt självförtroende när vi är ute bland folk, bilar och andra hundar. Alla är farliga tills dom har bevisat för henne att dom inte är elaka. I parken finns en hundgård...

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards