Direktlänk till inlägg 19 maj 2016

Mot Barcelona

Av Carl - 19 maj 2016 21:30

Resan från Frankrike till Barcelona gick jätte bra, inga problem. Vi kom fram i mycket god tid och åkte direkt till hamnen och letade efter vår färja. Pappa har åkt färjan förrut och han berättade att det var svårt att hitta färjan. Vi åkte kors och tvärs och åkte fel. Många rondeller, enkelriktat, och mycket trafik. Tillslut hittade vi rätt, längst ut på en jätte lång pir fanns vår "gate". Det var inte samma ställe som när pappa åkte förra gången. Vilken tur att vi började med att leta så vi visste var vi skulle, annars hade det blivit jätte stressigt och förmodligen hade vi missat färjan. När vi väl visset vägen dit vi skulle åkte vi till city och parkerade i ett garage på Rambla, största gatan.

Vi var hungriga och letade rätt på ett bra och säkert ställe med good mat. Vi ville inte göra om samma misstag som gårdagen. Vi bestämmde oss för en restaurang som lång i en saluhall. Vi beställde två stora goda Entrecote och en hamburgare. Vi började med Patanegra och allt var super gott.

Vi satt vid köket och såg på när kocken lagade vår mat. Vi var riktigt hungriga och bara det är en bra krydda

Efter middagen när vi gick till bilen kom plötsligt en polisbil framsusandes. Pappa och jag tittade och följde dramat med spänning. Poliserna parkerade utanför en butik på Rambla och och grep en tjuv inne i butiken. Jag tittade med stora ögon och sa att det är första gången jag ser poliser in  action. (Ni ser mig och pappa bredvid polisbilen)

Vi gick vidare och precis innan vi gick ner till garaget fick jag syn på en tjej som satt på gatan. Bredvid sig hade hon en hund som såg sjuk ut. Hunden låg helt stilla och såg mycket sjuk ut, Jag stannade och tittade med stora ögon. Jag ville så gärna springa fram och ta med hunden hem. Stackars dom två, hur kan det gå så illa? Tjejen och hunden satt utanför stora varuhuset El Corte Ingle´s. Usch och fy vilket livsöde. Vi åkte raka vägen till stora båten och gick till vår hytt. Klockan var mycket och vi gick och la oss nästan omgående. Vi hade en rymlig hytt med fönster och badrum. Färjan kom slutligen fram till Palma hamn tidigt på morgonen. Vi hade bokat "late check out". Vi kunde i lugn och vakna till och äta lite frukost. Jag tittade ut genom fönstret och blev glad när jag såg katedralen och Palma stad. Vi åkte hem, det tog 3 min eftersom vi bor nära hamnen. Det var skönt att komma fram och andas ut. Det var en intensiv och intressant resa. Nu har jag kommit tillbaka till skolan och allt är som vanligt igen. Hoppas ni gillade min lilla resedagbok

Kram från Carl

farmor

20 maj 2016 12:55

Hej Carl!Välkomna tillbaka till Mallorca,härligt höra att allt gått bra,jag har varit med på hela resan tack vare din reseskildring.
Tusen tack verkligen uppskattat.Har det gått bra att komma tillbaka till skolarbetet,du kanske har en del att ta igen,men ddet ordnar sig
nog. Carlson blev väl glad när ni var hemma igen? Kram/Farmor

mormor

22 maj 2016 17:16

Hej Carl
Vilket äventyr du har varit med om! Vilken resa du har gjort. Stackars tjej som hade en hund som såg sjuk ut. Det finns många sådana öden i vår värld. Va spännande det skulle ha varit när polisen tog fast en tjuv.
Men jag undrar hur många bilder som din mamma har tagit under denna resa. Det är bra att samla dom i din blogg, så att du kan läsa om dina äventyr när du blir lite äldre.
Ha det så bra och många kramar från mej och morfar. Zeb och Blossom väntar på dig.