Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

Två sötnosar

Av Carl - 1 mars 2010 10:08

  

Na jobbar och sliter i huset så svetten rinner. Na är en riktig kämpe och "överlevare". I går kom hennes 11-årige son hit till Phuket från norra Thailand. Na har inte träffat sin son på många år så det måste betyda mycket för henne att han är här nu. Jag har frågat varför sonen plötsligt kommit men det är svårt att få ett svar pga språk svårigheter. Jag har frågat Dong också men han vet inte varför sonen kommit hit. Sonen ska vara här till Song kran i april (Thailändska nyåret) Jag har frågat om sonen går i skola här nu men som jag förstår det så gör han inte det. Nu bor Na, hennes tre barn och Na´s man på campen i ett rum. Campen har gemensam dusch och toa. I april flyttar tjejerna och sonen hem till norra Thailand. Tjejerna ska då bo hos Na´s mammas man och sonen vet jag inte var han ska bo. Det är så mycket jag skulle vilja fråga Na om men det är svårt att veta hur man ska fråga utan att lägga näsan i blöt allt för mycket. Jag lär mig thai varje dag så snart kan jag prata obehindrat med Na så då blir det väl lättare, men det är nu jag vill veta! Helst skulle jag vilja att Na och hela hennes familj flyttade in hos oss men jag förstår att man inte bara kan göra så. Vi är en familj och dom är en annan familj. Jag ska försöka hjälpa Na så gott det går. Na pratar thai med mig varje dag och jag förstår allt! För några dagar sedan sa jag: ko oj till mamma och pappa. Dom såg ut som frågetecken båda två. KO OJ, KO OJ sa jag igen men inget hände. Mamma frågade Dong om ko oj var ett djur? Nä, sa Dong, det betyder banan på thai.

Kram från Carl

 
 
farmor

farmor

1 mars 2010 12:15

Hej Carl och ni andra! Vad jag kan förstå är "sötnosarna" Na´s
döttrar. Dom ser verkligen trevliga ut, så jag förstår att du gillar dom. Synd att dom måste åka ,det är lång väg till norra
Thailand. Hoppas att du får behålla Na då kommer du att snart lära dej prata thai och allt blir lite lättare, när man förstår varandras språk. Här snöar det för fullt i dag igen. Jobbigt för alla i trafiken. F.ö allt väl. Kram från Farmor

http://carlisurin

 
Ingen bild

mormor

2 mars 2010 09:04

Hej Carl. Jag tycker synd om Na som inte kan ha sina barn hos sig. Finns det inte plats i det stora huset. Tror att Na skulle må bättre om hon får ha sina barn hos sig.
Men det är bra att du lär dig prata thai, då kan du som sagt fråga Na själv och få svar på alla dina frågor.
Jag och morfar har varit i Sthlm i helgen, kom hem sent i går kväll. Eftersom det kom snö här i helgen, så är det snöskottning som nu gäller. Gissa om jag är trött och less på snön?
Du kan inte ana vad jag längtar efter dig.
Ha det så bra och hälsa alla.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl - 7 maj 2018 11:58

  Det är allt för sällan som jag skriver nu. Har helt kommit av mig men här kommer några bilder. Mormor och morfar har varit här och hälsar på. Veckan gick fort och var trevlig. Jag var hemma från skolan i två dagar och en dag var det helgdag och...

Av Carl - 26 mars 2018 10:00

  I fredags sov både Oliver och hans bror Elliot över hos mig. Elliot har länge velat sova hos mig men det är bara Oliver som gjort det tidigare. Vi blandade olika Fantasmaker och drack det till middag. Vi sprang runt och busade, spelade och stann...

Av Carl - 16 mars 2018 13:00

  Jag jobbar extra som trädgårdsmästare hemma på tomten. Det är slitigt jobb måste jag säga men  jag behöver lite fickpengar. Än så länge rensar jag mest ogräs. Kanske om ett tag ska jag börja klippa i buskarna. Man måste passa sig noga för våra s...

Av Carl - 2 mars 2018 17:30

  En dag på skolan firade vi friheten. Vi hade tränat innan som ni förstår. Det var en mycket vacker dag på många sätt. Att leva i frihet är inget alla tar för givet.    Vi, eller rättare sagt skolan hade köpt några duvor som vi släppte ut i ...

Av Carl - 19 februari 2018 12:00

  Chica, våran fina speciella vackra hund. Världens snällaste men hon har så dåligt självförtroende när vi är ute bland folk, bilar och andra hundar. Alla är farliga tills dom har bevisat för henne att dom inte är elaka. I parken finns en hundgård...

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards