Direktlänk till inlägg 14 april 2013

Skakigt i Koyot

Av Carl - 14 april 2013 10:27

Från Tokyo tog jag tåget till Koyoto.

 

  

Här ser ni tågmästaren, han bugade efter varje passagerare och varje gång han lämnade eller kom in i en vagn hälsade han mycket artigt på alla. Kyoto är en trevlig men inte så charmig stad. Vi bodde som tur var fint och jag gillar att vara "hemma" på rummet ibland och bara ligga på sängen och kolla på en film. Här ser ni vår coola taxichaufför i en äkta " Boppersfrilla"

   

Vi besökte ett stort och vackert gammalt tempel. Inne i templet fick jag inte ta foton men utanför gick det bra.

      

Vi var till en hel cool restaurang på kvällen. Den låg tvåa på Trip Adviser i hela Koyoto. Det fanns bara fyra bord i hela restaurangen + platser vid stekbordet där kockarna lagade mat.

   

Mitt ris var ett mycket specillt ris som Japans kejsare också äter. Ser ni hur enormt fint riset serveras. Riset serveras i en vacker träskål.

      

När vi åt middag på hotellet fick Tiger följa med. Pappa beställde in en flaska vin men efter några minuter kom servitören tillbaka och beklagade att flaskan var slut. Pappa muttrade lite och beställde en annan flaska. Efter ett tag kom servitören tillbaka med en liknande flaska, fast dyrare. Han sa inte att den andra flaskan pappa beställde också var slut utan sa bara att det var "complimentary" från restaurangen. Det är pinsamt att en restaurang i den klassen att ha slut på vin. Det gjorde verkligen inget, pappa blev glad. Ja, så kan det gå. Japaner är väldigt strikta och ordningsamma. Dom vill vara proffsiga i alla lägen.   

   

På natten vaknade både mamma och pappa att sängen och hela hotellet skakade. Det skakade länge men svårt att säga hur länge, minst en minut. Jag sov gott så jag vet inte. Mamma ropade på pappa och han flög upp ur sängen. Mamma trodde att galningen i Nord Korea hade skjutit iväg några bomber. Som tur var var det inte så. Det blev inte så stor skada, vi såg inget i alla fall. Tåg hade blivit inställda och räls hade gått sönder men inget allvarligt.

 

Det enda jag har shoppat är denna T-shirt. Det står Carl på Japanska på den och i nacken står det LOVE.

Kram från Carl

 
 
Ingen bild

mormor

14 april 2013 16:52

Carl. Vilken underbar resa du är med på!När du blir lite större kan du titta på alla bilder som är tagna och försöka att minnas.

Vi läste om jordskalvet som var i Osaka. Gissa om jag och morfar blev ängsliga. Men sen hörde vi inget mer om skalvet så man får hoppas på att inga människor kom till skada.
Här väntar vi på våren. Skidbackarna är fortfarande öppna. Vi har mycket snö men vägarna är snöfria.
Vi har varit till stugan idag. Renovering på gång, vårt badrum ska få en ansiktsupplyftning. Hoppas att vi blir klara tills du kommer.
Många kramar från oss.

 
farmor

farmor

15 april 2013 10:35

Vilka upplevelser ni får vara med om,jordskalv!Du sov och visste ingenting ,men jag förstår att mamma o pappa blev skräckslagna,tur
det inte blev värre.Nu är det väl snart dags att styra kosan "hemåt"
igen. Carlsson väntar och längtar säkert efter dej.
Idag är det mulet och lite regn,+6,3 och du som tycker det är kallt
när det är +14! PoK/Farmor

http://carlisu

 
Ingen bild

Anita

18 april 2013 09:42

Vilka fina bilder! Ser fram mot att få se flera, tror inte jag kommer mig för att resa själv...Vilken tur att det inte blev värre vid skalvet, man känner sig verkligen liten, då allt rör o det inte går att göra något åt det, har bara känt på ett litet, men det räckte mer än väl. Hoppas resten av resan blir jättefin!
Stor kram på er

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carl - 7 maj 2018 11:58

  Det är allt för sällan som jag skriver nu. Har helt kommit av mig men här kommer några bilder. Mormor och morfar har varit här och hälsar på. Veckan gick fort och var trevlig. Jag var hemma från skolan i två dagar och en dag var det helgdag och...

Av Carl - 26 mars 2018 10:00

  I fredags sov både Oliver och hans bror Elliot över hos mig. Elliot har länge velat sova hos mig men det är bara Oliver som gjort det tidigare. Vi blandade olika Fantasmaker och drack det till middag. Vi sprang runt och busade, spelade och stann...

Av Carl - 16 mars 2018 13:00

  Jag jobbar extra som trädgårdsmästare hemma på tomten. Det är slitigt jobb måste jag säga men  jag behöver lite fickpengar. Än så länge rensar jag mest ogräs. Kanske om ett tag ska jag börja klippa i buskarna. Man måste passa sig noga för våra s...

Av Carl - 2 mars 2018 17:30

  En dag på skolan firade vi friheten. Vi hade tränat innan som ni förstår. Det var en mycket vacker dag på många sätt. Att leva i frihet är inget alla tar för givet.    Vi, eller rättare sagt skolan hade köpt några duvor som vi släppte ut i ...

Av Carl - 19 februari 2018 12:00

  Chica, våran fina speciella vackra hund. Världens snällaste men hon har så dåligt självförtroende när vi är ute bland folk, bilar och andra hundar. Alla är farliga tills dom har bevisat för henne att dom inte är elaka. I parken finns en hundgård...

Presentation

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards